Thursday, September 11, 2008

CD Apa Yang Gue Borong di Jakarta?




Pada 3-4 Setember 2008 yang baru lalu saya telah mendapat kesempatan istimewa untuk berpuasa di perantauan lagi. Dek kerana tuntutan kerja saya perlu ke Jakarta untuk menyelesaikan permasalahan Promosi Lebaran salah satu daripada 'customer' utama saya di Jakarta. Singgahan yang singkat membuatkan saya tidak berkempatan untuk 'melencong', lagipun diskusi dan musyawarah melewati batasan masa, sampe ke malam dong. Nasib baik lokasi kantor customer saya berhampiran amat dengan Shopping Mall.

Jadi, sayapun ambil kesempatan untuk mendapatkan CD Original Artis Indonesia di Duta Suara. Nilai IDR semakin susut, RM agak stabil jadi bila dicongak kembali sekeping CD cuma berharga RM14.00, memang berbaloi banget untuk diborong habis-habisan.

Ini adalah 7 CD yang karen banget yang telah saya borong :

GIGI Seperti biasa setiap tahun apabila tiba bulan seribu rahmat ini band-band Indonesia akan belumba-lumba menerbitkan album yang berunsur kerohanian. GIGI juga tidak melepaskan peluang untuk menerbitkan album kerohanian tahun ini. Judulnya Jalan Kebenaran. Jalur muziknya masih seperti muzik GIGI yang biasa cuma liriknya sahaja yang berbentuk ketuhanan, kesedaran, cinta hakiki dan penyesalan. Dek kerana minat dengan lagu 11 Januari, saya pun tanpa rasa sangsi memilih album ini dibandingkan dengan Band Ungu yang juga melahirkan album kerohanian untuk sambutan bulan puasa kali ini. Antara lagu-lagu yang karen banget ialah Rinduku Cintamu, Jalan kebenaran, KaruniaMu & Gerbang Cintamu.

GLENN FREDLY adalah antara penyanyi solo Indonesia yang saya mula ikuti perkembangan beliau sejak dari album pertama lagi. Dengan lagu Mobil Mama & Cukup Sudah, telah mengikat saya untuk terus menyokong beliau dengan membeli CD yang beliau lahirkan saban tahun. Dengan lagu berhantu Januari & Sekali Ini Saja memaku terus akan minat ini. Meskipun album Happy Sunday kurang sengatnya namun koleksi peribadi ini memang sesuai banget untuk dijadikan simpanan peribadi. Banyak lagu-lagu sentimental romantis dengan 'influence' R&B dalam album ini. Januari diterbitkan semual dengan iringan Kenny G. Ada lagu pada Satu Cinta, Mimpi Biru (yang romantis sekali) dan Akhir Cerita Cinta (dalam versi Akustik).

PETERPAN Satu nama besar baik di Indonesia, Malaysia bak seluruh Nusantara tampil dengan album koleksi terakhir mereka sebelum berpecah dan menguburkan nama PETERPAN. Tajuk album yang harus dimiliki ini ialah Sebuah Nama Sebuah Cerita yang mengumpulkan semua single terhebat dan paling popular mereka dalam satu album CD Berkembar dengan 3 lagu baru (Walau Habis Terang, Dilema Besar & Kisah Cintaku). Bagi mereka yang ingin mengimbau betapa hebatnya PETERPAN, di dalam album ini ada lagu Mungkin Nanti & Ada Apa Denganmu (dari album Bintang Dari Syurga) - 2004 ; Tak Bisakah (dari filem Alexandria - 2005); Kupu Kupu Malam (album A Tribute to Titiek Puspa - 2004) & Menghapus Jejakmu (dari album Hari Yang Cerah - 2007). Baik kata CD ini HARUS DIMILIKI. Jika lihat pada Kulit Album ini, tentu memebrikan kita jawaban kenapa Ariel membuka bajunya ketika Pesta Malam Indonesia tempohari... Hahaha.

NO 1 HITS VOL 7 mengumpulkan lagu-lagu yang tidak kurang menariknya meskipun saya sebenarnya 'gamble' sahaja membeli CD ini. Yang paling utama koleksi ini memuatkan lagu berhantu 11 Januari (Gigi). Ada juga lagu duet Ari Lasso dengan ceweknya Si Ashraf Sinclair; siapa lagi... BCL laa, Bunga Citra Lestari. Begitu juga dengan lagu cinta melankolik Melly & Andika Pratama - Butterfly. Lagu Kisah Yang Salah, lagi satu lagu kisah sedih yang sentimental habis dendangan Glenn Fredly. Tidak kurang hebatnya ialah lagu Cinta Yang Sempurna oleh Kangen Band.... "Maka bunuhlah aku bila aku mencoba berpaling dan mencari penggantimu"


NO 1 HITS VOL 8 juga lagi satu CD 'gamble' yang saya miliki. Namun kalau album koleksi meskipun nama penyanyinya asing; tapi mesti amat enak di dengar. Koleksi ini dipenuhi dengan nama-nama Band Indo yang belum dieksport ke Malaysia kiranya. Yang pastinya koleksi ini memuatkan lagi satu lagu berhantu di tanah air kita, Menjaga Hati (Yovie & Nuno)..... " Biarlah aku menjaga perasaan ini, menjaga segenap cinta yang telah kau beri, engkau pergi aku takkan pergi, Kau menjauh aku takkan jauh, Sebenarnya diriku masih mengharapkanmu". Lagu lagu lain yang akan menjadi siulan saya ialah Jangan Pernah Selingkuh (JPS) oleh Angkasa, Dik oleh Wali, Selalu Mengalah oleh Seventeen & TSSII (Tak Selamanya Selingkuh Itu Indah) oleh Merpati Band.

THE CHANGCUTTERS memang asing gila buat saya. Tak pernah dengarpun. Tapi menurut Daniel sahabat saya mereka juga ganteng di sana. Band ini juga telah berlakon filem. Bila saya dengar buat pertama kali rupanya Band ini muziknya berentak retro (Rock n Roll) dengan lirik yang mudah dan bunyi gitar rancak. Antara lagu pilihan saya ialah Pria Idaman Wanita, Racun Dunia & Gila Gilaan.

3NITY Adakah mereka kembar? Sayapun tak pasti. Yang pastinya rendasi baru mereka terhadap Madu Dan Racun memang menggoda saya untuk mendapatkan CD ini. Ya saya pernah melihat video klip lagu tersebut di MTV. Yang menariknya Pria kacukan Perancis & Indonesia ini tidak bisa berbahasa Indonesia tapi mampu melahirkan album bahasa indonesia sebagai album debut mereka. Sarat dengan jalur R&B, antara lain memuatkan lagu menarik seperti Kesempatan Kedua (bagi mantan kekasih yang mengharap peluang kedua), Jumpa Marina (untuk seorang yang sedang kecewa lantas bertemu cinta baru... begitu mudah?) dan sebuah lagu ala-ala disco yang bertajukMenantikanmu yang bisa buat kita goyang-goyang.

Kitakan serumpun. Malaysia, Indonesia sama saja. Kitakan Rumpun Melayu... sebab itulah lagu-lagu Indonesia begitu melekat di jiwa kita.

No comments: