Monday, September 15, 2008

Cabaran Saya Ramadhan Ini




Entry ini memang menakutkan dan mendebarkan saya. Resolusi Ramadhan saya kali ini ialah untuk meng'khatam' 5 buah naskhah bahan bacaan. Sehingga 15 Ramadhan 1429H, saya baru langsai 1, 2 masih dalam pembacaan dan 2 belum lagi disentuh. Adakah saya perlu 'bertadarus' untuk mengejar waktu...? Ataupun melupakan resolusi ini dan tinggalkan ia menjadi sekadar impian cuma? Ataupun mengejar sekangkang waktu yang masih ada untuk realitikan fantasi ini? Doakan saya semoga berjaya....; insyaAllah. Antara 5 naskhah terbabit ialah :

SEBUAH TRILOGI TIGA GENRE (SASTERAWAN NEGARA ARENA WATI) Pak Arena adalah antara Sasterawan Negara yang saya ikuti juga hasil karya beliau sejak dari dulu. Ada beberapa karya Pak Arena yang telah saya hayati seperti Sakura Mengorak Langkah, Royan, Eno & Gami. Pak Arena banyak menulis berlatar belakangkan zaman Komunis dan kisah-kisah revelusi di Sulawesi yang amat mencabar minda. Pak Arena juga memang terkenal dengan 'Trilogi' beliau seperti Trilogi Sakura & Trilogi Armageddon (semuanya hebat dan mencabar intelektual pembaca santai sepeerti saya. Namun cabaran dari Angah ini bakal menilai kewajaran saya. Dalam Trilogi ini terkandung cerpen (Antara Manusia), drama (Kepala Bapak Itu) dan Novel (Samira). Angah telah menghadiahkan saya Trilogi ini sempena Ulang Tahun Kelahiran saya tahun ini pada 1 Mac 2008 yang lalu. Cerpen Antara Manusia ada cerita Jepun, Malaysia dan Indonesia tetapi seperti biasa lanskapnya berpaksikan rona antarabangsa. Pak Arena juga amat berpengetahuan tentang adat dan budaya. Membaca naskhah Pak Arena seperti membaca wacana budaya yang amat halus, prihatin, jitu dan bernyawa. Drama 5 babak Kepala Bapak Itu pula tentang perjuangan kemerdekaan yang sarat dengan keinsafan, pengetahuan baru, semangat kebangkitan dan revolusi. Ini merupakan cabaran paling hebat dalam naskhah ini. Setiap kali membaca saya harus menumpukan sepenuh perhatian. Akhirnya, Samira yang akan saya mulakan pembacaan selewat-lewatnya 17 September 2008. (Status : Sehingga 15 September 2008 di muka surat 453/722).

LIKE THE FLOWING RIVER (PAULO COELHO) Kali pertama saya melihat naskhah ini ialah semasa menunggu pesawat Air Asia ke Bangkok Julai lalu. Masa tengah membelek-belek buku di kedai serbaguna di LCCT terpandang akan buku ini lantas saya 'scan through'. Ada satu bab di muka surat 134 " Travelling Differently" yang telah menarik minat saya untuk terus membaca. Meskipun saya tidak bersetuju 100% dengan apa yang disarankan oleh Paulo, tetapi ia telah memberikan saya dimensi baru untuk saya meneruskan perjalanan ke Bangkok ketika itu. Namun saya tidak terus membeli memandangkan jadual saya dan Lisa di Bangkok padat sekali dan saya telahpun membawa novel Faisal Tehrani (Detektif Indigio) untuk dilangsaikan di atas kapal terbang. Adapun begitu, saya cuma dapat membeli buku ini setelah kembali dari Bangkok, juga di LCCT dan cuma berkesempatan untuk membaca hasil karya Paulo sepenuhnya ketika singgahan ke Kota Kinabalu akhir/awal Ogos/September lalu. Alhamdulillah saya cuma mengambil masa 2 hari untuk menghabiskannya. Like The Flowing River sebenarnya adalah koleksi peribadi Paulo tentang cerita-cerita pendek dan tindak balas beliau tentang apa yang berlaku di hadapan beliau sekitar 1998 - 2005. Kesemua cerita ini membawa kita untuk meneroka tentang kehidupan sebenar dari kaca mata Paulo yang ditulis secara bersahaja. Banyak ilmu dan iktibar yang dapat diambil. Apa yang menarik ialah pandangan Paulo tentang toleransi beragama, sketsa yang lelucon, saat getir menghadapi kematian, pilihan dan destini kehidupan. Seorang penulis Brazil yang menulis dalam Bahasa Portugis di mana karyanya telah diterjemahkan lebih daripada 60 bahasa dunia. Yang pastinya, "The Alchemist" karya unggul beliau pasti akan menjadi milik saya juga suatu hari nanti. (Status : Langsai di baca pada 3 September 2008)

MEN ARE FORM MARS, WOMEN ARE FROM VENUS (JOHN GRAY) Buku ini sebenarnya dicadangkan oleh Lisa kepada saya. Dia yang membelinya pun... (Yang lucunya Lisa pun belum baca lagi buku ini, saya pulak kena mendahuluinya). MAFMVAFV ialah panduan secara praktikal untuk memperbaiki komunikasi dan mendapatkan apa yang diinginkan di dalam perhubungan diantara lelaki dan wanita. Pernah dinobatkan sebagai manual untuk pasangan bercinta dalam era 90an. Buku ini mendedahkan kita tentang bagaimana lelaki dan wanita berbeza dalam soal-soal kehidupan mereka. Tidak hanya lelaki dan wanita berkomunikasi dengan cara yang berlainan tetapi cara pemikiran, deria rasa, reaksi, melihat, memberi respon, kehendak, cinta dan cara menghargai juga berlainan. Bak kata penulisnya sebab itulah lelaki berasal dari planet Marikh manakala wanita pula dari planet Waruna. (Status : sehingga 15 September 2008 di muka surat 143/286)

KETIKA CINTA BERTASBIH EPISOD 2 (KCBE2) (HABIBURRAHMAN EL SHIRAZY) merupakan Novel keenam hasil nukilan penulis novel sensasi dari Indonesia ini yang bakal saya terokai. Bermula dari AYAT-AYAT CINTA (AAC) yang menjadi fenomena sekitar tahun 2005 yang juga telah membuatkan saya jatuh cinta untuk terus membaca mengakibatkan saya terus menunggu setiap karya beliau diterjemahkan ke Bahasa Malaysia. Selepas AAC muncul Ketika Cinta Bertasbih Episod 1, Kemudian Pudarnya Pesona Cleopatra diikuti pula dengan Dalam Mihrab Cinta dan akhir sekali Koleksi kisah-kisah Teladani Islami Di Atas Sejadah Cinta. Kesemua naskhah Kang Abik memiliki nilai tersendiri. Berlatar belakangkan Islam dan timur tengah dan Indonesia tentunya novel Kang Abik memang sesuai di baca untuk membangunkan jiwa. KCBE2 meneruskan kembara Azzam yang mati dipertengahan jalan di Episod 1 dalam mencari kebenaran, cinta dan membersihkan nama beliau. Tidak dapat saya cerita banyak kerana saya belum mebacanya... namun seperti biasa saya kira Kang Abik pastinya akan memaksa saya untuk terus membuka helaian demi helaian apabila saya mula membacanya kelak. (Status : belum di baca sehingga 15 September 2008).

THE OPPOSABLE MIND (ROGER MARTIN) Saya kira naskhah ini sebenarnya merupakan persediaan saya untuk berpindah ke tempat kerja baru samada Oktober/November ini (sesungguhnya tidak saya tahu tarikh sebenarnya). Buku terbitan Harvard Business School Press ini hasil tulisan Roger Martin ini menyentuh soal-soal kritikal berkenaan kepemimpinan dari sudut pemikiran secara interaktif dan tindakan serta penyelesaian masalah yang kian meruncing kini. Saya dapat buku ini secara percuma ketika menghadiri EDU Learning Forum 2008 di KLCC Concention Centre pada 14 Februari 2008 yang lalu. Ada bab-bab yang menarik seperti "Reality, Resistance & Resolution : How Interactive Thinkers Keep Their Options Open" dan "No Stomach for Second Best : How Interactive Thinkers Move Beyond Trade-offs". Memang sudah lama terperap di meja belum bersentuh dan resolusi Ramadhan ini perlu di habiskan sebelum 30 Ramadhan 1429H. (Status : belum di baca sehingga 15 September 2008).

Begitulah antara resolusi saya bulan Ramadhan 1429H kali ini. Biar Ramadhan saya kali ini dipenuhi dengan pembacaan yang sempurna, insyaAllah.

No comments: