Wednesday, November 12, 2008

Muzikal Impak Maksima dari Kacamata Saya




Apa kaitan Datuk Siti dengan Muzikal Impak Maksima? Jawabannya mudah sahaja; Datuk Siti dan saya sama-sama menonton muzikal teater ini pada hari pembukaannya iaitu 11 November 2008 di Istana Budaya. Jadi ini adalah alasan paling masuk akal untuk saya bergambar (gambar ini di ambil sebelum persembahan di mulakan di Cafe Istana Budaya) dengan Datuk Siti setelah gagal dalam percubaan ketika di Anugerah Skrin di mana beliau bergegas pulang usai menyanyikan lagu Wanita (Jawaban kepada lagu Lelaki Ini - Anuar Zain, kiranya). Selain daripada itu, Datuk K @ DK adalah watak utama di dalam teater muzikal ini. Aduuuuh !!!














Antara sebab utama saya menonton teater muzikal ini adalah kerana sahabat saya ini. Beliau bukan sahaja mondokong watak utama @ DK @ Drift King tetapi juga menjadi Penagrah Artistik bagi produksi ini. Siapa lagi kalau bukan Zulhuzaimy Marzuki yang saya kenal ketika di 'zaman teater' beliau sebelum namanya memuncak dek kerana lakonan mantap dalam Remp-It! Itulah Zulhuzaimy yang saya kenal. Dari sudut lakonan, dalam produksi ini Zul kelihatan berada di dalam liganya yang tersendiri. Lakonan Zul bukan sahaja tidak mengecewakan malah membanggakan. Antara babak yang 'mencarikkan' hati saya ialah ketika saat kematian DK. Jika perasan, ada ketika nafas DK kuat seperti memang dalam keresahan, kemarahan dan kesakitan. Dari gerak tubuh pula, kita memang boleh nampak kesan lakonan yang hebat ketika mood berubah dan nada suara yang berbeza ketika diungkapkan. Tapi... Kenapa mesti dimatikan watak DK sedangkan Ray lebih jahat. Apapun, DK sempat bertaubat. selain daripada itu, saya benar-benar tidak tahu yang beliau booleh menari dengan baik (hmm.... mungkin antara calon yang baik untuk Sehati Berdansa Musim 3 - Boleh Zul?) malahan suara Zul juga boleh tahan ketika melontarkan suara untuk babak yang memerlukan beliau menyanyi. Komentar terakhir... saya perasan jeans & track bottom yang di pakai oleh Zulhuzaimy agak longgar. Adakah ini disengajakan?



Saya datang menonton setelah mebaca review yang kurang memberangsangkan oleh beberapa akhbar tempatan. Jadi antara langkah wajar yang saya ambil ialah memastikan saya mendengar bait-bait lagu dengan teliti memandangkan dialog cuma 10 - 15 % sahaja selain daripada itu pemahaman kepada cerita adalah berdasarkan kepada pemahaman lirik lagu. Jika tidak kita akan tenggelam seolah-olah menyaksikan sebuah persembahan konsert ala-ala Mekar Sejambak (TV1 sekitar tahun 80an).



Muzikal ini juga diselamatkan dengan penampilan dua penyanyi hebat iaitu Dina Malaysian Idol & Adeeb of The Fabulous Cat. Nyanyian mereka superb !!! Saya benar-benar tak sangkan suara Adeep sebenarnya lebih merdu di dengar secara 'live' dan Dina memang tidak perlu disangkal lagi. Lakonan Adeep & Dina juga 'above the par' dan meninggalkan kesan nyata. Dengan peranan yang agak besar juga, gandingan mereka berdua menambahkan rempah kepada persembahan ini. Ini ditambah pula dengan skor muzik Cat Farish yang hebat. saya kira ada beberapa lagu yang boleh dijadikan single untuk diputarkan di radio. Hmm... Saya tak pasti samada Ahmad Idham akan melahirkan Runut Bunyi untuk teater ini. Kalau ada saya pasti akan membeli CD tersebut.



Lakonan Zed Zaidi & Dynas saya kira mereka ditenggelamkan oleh watak yang tidak dikembangkan dengan baik. Zarina pula, bagi saya membanggakan. Percintaan di antara DK (Zulhuzaimy) dan Ika (Zarina) nampak natural, seperti ada keserasian.



Oopps... terlupa saya... ramai yang menantikan aksi drift yang hebat. Babak mula sebenarnya memang mengkagumkan. Wow !!! Di luar jangkaan saya. Babak akhir juga hebat. memberi impak sebagai epilog yang hebat. Tetapi kalau kita menjangkakan yang aksi drift akan berlaku seperti di dalam filem, sudah tentu akan kecewa. Apa-apapun TABIK SPINGG untuk Ahmad Idham.













Muzik yang baik.... dilengkapi pula dengan tarian yang cantik di pandang mata. Gabungan tarian hip-hop, street dance dan asli menambahkan lagi warna warni teater muzikal ini. Tahniah harus di berikan kepada Belalang - Pengarah Tari (salah seorang Kareografer yang bertanding dalam Sehati Berdansa Musim Kedua). Apa-apa pun saya memang suka tengok tarian hip-hop oleh Bro Ali (gambar kat atas tuu - salah seorang daripada kareografer untuk Gang Starz Musim Kedua juga). Dia menari penuh dengan attitude !!! Tak percaya, jika ada kesempatan menonton - cuba lihat gelagat beliau.


Mesej penting yang saya ingin sampaikan ialah - Saya akan MENONTON KALI KEDUA. Jom ikut saya...

2 comments:

Najib Ariyan Ali Basha said...

Hi Jase... yes saya ada nampak u malam tu duduk betul2 depan saya... tapi kita tak saling kenal.. macam mana boleh jumpa blog ni?? adakah bunyi kamera saya mengganggu tontonan u?? hehehehe...

JaseMario said...

alamak... en beruang madu... malunya saya. kita ni bloggers amatur aja... 'klik'kan kamera tuu tidak mengganggu... cuma jeles aja... sebab saya kena mabil gambar dalam keadaan berjaga2 hehehe...Hmmm... macam mana leh jumpa blog saya? Ceritakan...