Saturday, November 22, 2008

Arus Qudus - Mengikut @ Menongkah?


Sebenarnya saya telah berjanji dengan kawan lama saya semalam untuk download/upload video klip ini di dalam blog saya memandangkan saya tidak memiliki facebook (Make sense ke ayat ni?). Ya... saya memang buta facebook (Kalau ada siapa-siapa yang yang ingin membantu saya membangunkan facebook untuk saya sila tampilkan diri yaaa..., tapi FOC lah ye). Kalau sesiapa yang ada facebook bolehlah menjengah facebook Yasin. Kerana di sana ada official video klip lagu ini. Yang saya update ini ialah versi 'The Making of Arus Qudus' dari YouTube yang terkandung komen dari mereka yang terlibat (termasuk Yasin).

Apa yang dapat saya bicarakan setelah lebih 5 tahun Yasin tidak muncul dengan album baru? Hmm... yang pasti single pertama dari album baru beliau yang bakal terbit, 'Kuala Lumpur' kurang menyengat meskipun EraFM cuba-cuba 'spin' lagu tersebut. Ini adalah single kedua yang ada unsur-unsur rock. Bagi saya, tajuknya memang mengancam, Arus Qudus. Intro lagu ini mungkin belum bisa membuatkan kita terpikat tapi chorusnya memang catchy (kalau tak percaya sila putar berkali-kali di bahagian chorus tuuu. Saya kurang arif tentang kualiti tetapi bagi saya lagu ini memang ada nilai komersialnya dan lebih hebat dari Kuala Lumpur. Liriknya pula.. saya suka bait-bait ini, "... jalan yang lurus menentang arus, berjuang harus sehati tulus, kata yang mulus cari yang qudus, dosa yang rakus biar terhapus...". Pokok pangkalnya lagu ini lagu perjuangan - yang selalu menjadi tema Yasin.

Jika tidak puas dengan Arus Qudus, kita tunggu saja single ketiga... dengar ceritanya lagu Balada. Balada? Mungkin sisi baru Yasin kerana sebelum ini Yasin tidak pernah tampil dengan single Balada meskipun ada satu lagu balada yang sedap giler dalam album Salsabila - Bak Sutera Di Helai Mawar. (Ini tidak termasuk lagu Rindu Padamu dalam album Mimpi Laila ye... sebab lagu itu walaupun slow tapi masih world music dan bukan Balada !!!).

Album Solo ketiga Yasin ini dengar cerita akan muncul bulan Disember ini. Nak kejar Hari Raya Korban atau nak kejar AIM 2008 ni Yasin...? Hahaha. Kalau sempat untuk AIM 2008 ini apakah Yasin akan menuai Anugerah bulan April 2009 nanti? Kita tunggu dan berdoa yaa...

Nota Jase : Yasin.... bila nak potong rambut. Jinbara dah nak potong petang ni.


3 comments:

yasin sulaiman said...

bro... get on to facebook la... u'l enjoy it.

JaseMario said...

Wokey Yasin will do.... I think I will get hook nanti... hahaha.

Anonymous said...

single ke-3 tu tajuk 'Hidup Memang Payah' kan? sedap sgt lagu tu..

even better dari Kuala Lumpur n Arus Qudus..