Thursday, November 6, 2008

Drupadi.... Masih Cantik

Sekarang ini agak sibuk juga orang membicarakan tentang sebuah filem Indonesia yang bertanding di Jakarta International Film Festival 2008 bulan November ini. Filem ini diberitakan akan ditayangkan kepada umum sekitar bulan Disember. Tonggak utama kepada filem ini ialah dua orang pelakon hebat iaitu Dian Sastro dan Nicholas Saputra (Ingat Ada Apa dengan Cinta?). Tajuknya ialah DRUPADI.

Filem ini di angkat daripada Hikayat/Kitab Mahabrata versi Kartini. Ia mengisahkan tentang seorang Puteri Panchala yang dilahirkan daripada api yang menjadi pertaruhan. Drupadi turun ke bumi menemani Krishna untuk menamatkan fasa baru kehidupan manusia. Memandangkan Drupadi adalah seorang yang amat jelita maka kesemua pahlawan di muka bumi ingin mengambil hatinya. Maka satu pertandingan memanah telah di adakan dimana sesiapa yang menang akan menjadi suami kepada Drupadi. Pertandingan ini telah dimenangi oleh Arjuna, Pahlawan Tengah Pandawa namun begitu akhirnya Drupadi menjadi isteri kepada kesemua lima-lima Pendawa akibat permainan buah dadu yang dikendalikan oleh Kuruna dimana takdir Drupadi telah dipertaruhkan oleh suaminya Arjuna. Bgaimana pendapat anda?

Sebenarnya pada 2001, seorang junior saya ketika di sebuah IPT di Selangor Darul Ehsan yang ketika itu sedang melanjutkan pelajaran di Palembang, SUMSEL (Sumatera Selatan) di Universitas Sri Vijaya di dalam bidang perubatan telah menghadiahkan patung di atas iaitu Patung Drupadi ketika dia pulang ke Malaysia. Meskipun saya sebenarnya tidak gemar untuk menghias rumah dengan patung (samada 'teddy bear', ukiran binatang atau yang 'seangkatan dengannya') tetapi saya terima juga hadiah ini dengan hati terbuka dan yang pasti ianya masih tersimpan rapi sehingga kini. Saya meletakkan patung Drupadi ini di pejabat sebenarnya. Dari Bangi berpindah ke Kuala Lumpur dan akan ke Bangi semula insyaAllah esok.

Sempat tadi saya berhubung dengan Aslan (Dr Aslan, kini - yang menghadiahkan saya patung Drupadi tersebut) tadi. Sekitar jam 9.45 malam beliau ditemani ibu, ayah, isteri dan anak, telah berada di KKIA untuk berangkat ke Mekah kerana mengikuti rombongan Haji Malaysia sebagai Pegawai Perubatan. Aslan; selain bekerja akan mengerjakan haji juga. Nikmatnya. Saya mendoakan Aslan anak Pak Bacho pemilik ladang buah salak di Tawau ini akana mendapat Haji yang Mabrur. Jangan lupa doakan saya juga, insyaAllah.

Yaa.. Drupadi akan pulang ke Bangi esok. 7 tahun dan masih cantik.

No comments: