Saturday, April 25, 2009

Satu Penghargaan - Dato' Khadijah Ibrahim


Minggu Lepas semasa Konsert Ke-6 AF7 saya sempat bertemu dengan Dato' Khaty... Jadi sempatlah saya mendapatkan tanda tangan beliau untuk CD Kompilasi yang baru diterbitkan ini. Nak di jadikan cerita; Dato' Khatypun sebenarnya tidak sedar akan kehadiran kompialsi ini di pasaran. Banyak juga lagu yang sedap-sedap yang terdapat di dalam CD ini; bayangkanlah EP (piring hitam) pertama (Dato') Khaty, ketika itu diterbitkan dalam tahun 1979 - sudah lebih 30 tahun jaraknya. Tentu kita masih ingat lagi dengan lagu 'Tangisan Hati Yang Derita', 'Ku Gembira Disamping Mu', 'Ku Sangka siang Kiranya Malam' dan 'Surat Terakhir'. Namun begitu lagu kegemaran saya hasil daripada Dato' Khaty sebenarnya ialah 'Hijrah Percintaan'. Bagi saya lagu ini amat 'perfect'. Yang ralatnya... dalam banyak-banyak lagu yang dimuatkan ada satu lagu patriotik Dato' Khaty yang ditinggalkan... saya tidak ingat tajuknya tetapi bait liriknya ada yang berbunyi... '... Oh Malaysia, Indah Mempersona, Terpikat Hati Ku Padanya... Oh Malaysia Takkan Kun Lupa...' Itu saja yang saya ingat... Mendiang Broery juga ada merakamkan lagu ini. Ada pembaca yang tahu akan lagu ini?

No comments: