Sunday, June 1, 2008

Sparkling Korea (Siri 5A) - Sukaneka bersama Mawi di Naminara Republic

Hari Kedua menjanjikan pengalaman yang lebih dinanti-nantikan dan menyeronokkan. Kami dijanjikan untuk menjejakkan kaki ke lokasi drama Winter Sonata. Seawal jam 7.30pagi kami telah meninggalkan Phoenix Ski Resort (resort ini sebenarnya menjadi lokasi kepada drama Autumn In My Heart) setelah selasai bersarapan. Perjalanan dari Pyeongchang mengambil masa lebih kurang 2 jam sebelum kami tiba di terminal feri untuk belayar ke Nami Island. Kepada mereka yang tidak tahu, Nami Island ini juga memiliki 'Imiginary Country'nya sendiri yang dinamakan Naminara Republic. Dari terminal feri, pelayaran mengambil masa 10 minit sahaja. Tasik yang memisahkan Nami Island dengan Semenajung Korea ini ini amat jernih dan bersih sekali, saujana mata memandang. Kami disambut dengan meriah 'banner' yang mengalu-alukan kedatangan kami bersama Mawi. Dalam masa yang sama juga, ada pameran berkenaan Hans Christian Andersan (serang penulis cerita kanak-kanak yang terkenal dari Denmark) juga sedang berlangsung. Kami diarah untuk menerus perjalanan dengan berjalan kaki ke lokasi acara seteusnya iaitu Penyampaian Anugerah untuk Mawi dan Sukaneka (sudah tentu bersama Mawi).

Pulau ini amat terkenal dengan aktiviti riadah sebenarnya. Kelihatan ramai pejalan kaki dan ada juga pengunjung yang menaiki basikal (pelbagai jenis - 2 roda, 3 roda malah 4 roda)mengelilingi pulau. Sementelah menunggu Mawi dan krew samapai, kami mengambil kesempatan untuk menyedut udara bersih dan bergambar sakan. Setelah semuanya bersedia, tibalah ke acara pertama iaitu penyampaian anugerah kepada Mawi. Anugerahnya ialah penganugerahan sijil Kerakyatan Imiginasi Naminara Republik beserta passport dan syilling Naminara Republik. Wow... sesuatu yang tidak disangka-sangka. Dalam ucapan lawak beliau, mawi menyatakan yang ada kemungkinan dia akan menetap di sini dan membina kolam pancing... Ahaks !!!


Usai penganugerahan tersebut, tibalah ke acara Sukaneka. Satu kumpulan di wakili oleh 10 orang (ada kumpulan yang semuanya diwakili oleh wanita dan juga warga emas sahaja... tetapi kumpulan saya komposisinya agak baik, ada wakil semua golongan). Saya juga mengambil kesempatan untuk turut serta. Acara-acaranya memang best, ada bawa bola pingpong dalam sudu, helikopter, kembar siam dan buat barisan paling panjang daripada semua barang yang kita miliki. Banyak juga yang kami memang... akhirnya Kumpulan Kuning (kumpulan sayalah tu) diisytihar sebagai pemenang tempat kedua.


Habis sukaneka, sesi bergambar bersama Mawi dan makan tengaharilah. Makanan yang disajikan ialah makanan kanak-kanak ke sekolah iaitu nasi + telur mata + kimchi di dalam kotak tin yang perlu digoncang sebelum makan. Boleh tahan juga rasanya resepi ringkas ini.

Sebelum pulang, kami di bebaskan untuk acara bersiar-siar lagi selama lebih kurang 1 jam. Lewat jam 3 petang kami meninggalkan Nami Island dengan seribu kenangan menuju Seoul... The Soul of Asia !!!

No comments: