Wednesday, May 17, 2006

The One About Sharing








"Sharing" satu perkataan yang amat indah. Banyak perkara sebenarnya yang kita boleh kongsi bersama. Jika ada rezeki yang lebih, boleh dikongsi dengan mereka yang kurang berada dengan membayar zakat, menderma mahupun mengadakan kenduri. Andainya kita mengalami kecelakaan, bebanan akan menjadi lebih ringan jika ada yang sudi berkongsi kepayahan, kesedihan mahupun kesusahan. Berkongsi kegembiraan membuatkan kita berasa dihargai sesama rakan dan taulan.
Dalam keluarga; Abah, Angah dan Aku sebenarnya berkongsi minat yang hampir sama. Ketiga-tiga kami sebenarnya gemar bercucuk tanam, terutamanya yang melibatkan lanskap di laman kediaman. Antara percaya atau tidak - aku memiliki Diploma dalam bidang pengurusan ladang, Angah pula menjadi guru Kemahiran Hidup Bersepadu yang sudah tentu pengkhususannya Sains Pertanian. Abah pula, yang juga bekas pendidik pernah mengendalikan Taman Sains di sekolah beliau satu ketika dahulu, bila sudah pencen sudah tentu lebih banyak masa mengabdikan diri pada tanah.
Laman rumahku sekarang tidaklah luas benar, tidak juga terlalu kecil. Dengan ruang yang ada, dengan masa yang agak terhad, sudah tentu amat sukar untuk aku menanam pokok-pokok kesukaanku yang memerlukan penjagaan rapi, sudahnya cuma tumbuhan yang tega akan cuaca panas hujan tak menentu yang boleh ditanam. Kektus, Bunga Raya, Pisang Kipas, Paku Rawat, Paku Pakis, Tanduk Rusa antara yang menjadi pilihan di laman rumahku.
Lain pula dengan Angah yang kini sudah berpindah ke kampung untuk tinggal bersama abah dan mak. Sesekali, terasa iri hati melihat lanskap rumah di kampung yang amat indah dan berseri dan sentiasa ada tumbuhan baru yang kekadang agak sukar untuk ditemui - tetapi tumbuh mesra di laman rumah abah dan mak. Angah memang sentisa kehadapan dalam soal mencari pokok-pokok eksotik, ke lembah - paya - lurah - bukit - hutan sanggup diterjahi. Abah pula memang sentiasa memberi sokongan terutama soal penyiraman dan pembajaan. Kekadang geli hati pula bila terdengar antara pesanan yang mak selalu sampai ke cuping telinga Angah bila keluar untuk santai, melancong atau membeli belah tidak lain tidak bukan "Jangan beli pokok, rumah dah penuh sesak".
Kami berdua juga sering bertukar pokok terutama kalau aku ingin pulang ke kampung atau Angah datang melawat aku di sini. Kalau ditanya, maka tapak semaian utama aku tentulah di kampung !!!

No comments: