Tuesday, May 19, 2009

It's Official - Qatar is the 23rd Country That I Visited !!!









I have this illusion that for the Year 2009 I want to add 3 more countries in the List of Countries that I have visited since 1997 (Yes... prior to 1997 I only "Cuti-Cuti Malaysia") Ilusi ini memang mengujakan tetapi amat mencabar kerana sejak berpindah tempat kerja saya yang baru, saya telah berhibernasi di pejabat sejak Oktober 2008. Sehinggalah bulan ketujuh barulah saya mendapat 'assignment' untuk ke luar negara yang mana memungkinkan untuk saya menambah 2 lagi koleksi negara !!! Alhamdulillah... Untuk melancong sendiri... memang boleh tetapi negara-negara jiran dan dihubungkan Air Asia hampir semua telah di jelajahi kecuali Bangladesh, Taiwan & Australia.

Syukur... tawaran untuk membantu majlis penutup sebuah program di samping bermesyaurat dengan klien-klien di Sudan merealisasikan impian saya selama ini untuk menjejakkan kaki di bumi Qatar. Tentunya 'The Winning City of Doha'.

Mencabar juga ekspedisi ini kerana semua ejen pelancongan berpusat di Doha yang saya hubungi melalui e-mel sama ada tidak menjawab ataupun cuma menjawab secara separuh masak. Lantaran itu saya terpaksa mengambil langkah 'berani mati' untuk keluar di Lapangan Terbang Doha (sebelum masuk di laounge) setelah seorang rakan tidak dapat membuat keputusan segera samada mengikut atau tidak. Bila keluar saja dari Lapangan Terbang Doha setelah membayar Visa masuk sebanyak QAR100.00 macam tak percaya saja sebab airport ni tak tourist friendly langsung. Lama juga lah saya mencari keyakinan untuk bertanya dengan pegawai keselamatan untuk membantu mendapatkan teksi yang boleh dipercayai, boleh berbahasa inggeris dan tahu selok belok Bandaraya Doha untuk saya singgah dan bergambar.

Sewaan selama 5 jam meleburkan USD70.00 saya !!! Tapi ia amat murah jika dibandingkan dengan quotation yang saya dapat daripada agen pelancongan iaitu USD110.00 !!! Dalam masa lebih kurang 5 jam tersebut dengan pemandu teksi berbangsa India beragama Islam berbahasa Inggeris sempat jugalah saya menjengah Qatar Equestrian Club, Sports City (Aspire Academy), Khalifa Sports Stadium (Host for Asian Games 2006), Althelete's Village, Pearl Qatar Project, Qatar University, Al Jazeera TV Station (cannot take pictures), Athlete’s Village, Villaggio Mall (ada 'canal' di dalam mall seperti Mines Wonderland, Doha Corniche (the inn thing for Qatari at the moment), Doha Harbour (a lot of taditional architecture), Emir’s Palace, Traditional Old Souq and Museum of Islamic Arts (masuk percuma).

Usai melancong secara fast track ke Bandaraya Doha (yang tidak digemari oleh Poulo Coelho) sayapun melangkah semula ke Lapangan Terbang Doha. Nasib baik penerbangan seterusnya 'First Class'. Maka dapatlah saya merasa untuk lepak-lepak di First Class Lounge selama lebih kurang 3 jam. Nasib baik juga airport ini kecil jadi duty free shopnya kecil sahaja, jadi tak perlu nak jalan lama-lama menjamu mata. (Saya cuma membeli CD terbaru Amir Diab yang cuma di jual dengan harga USD4.14 - murahkan !!!). Di lounge, saya mengambil kesempatan untuk mencuba jakuzzi dan sauna. Mandi dan membersih diri dan kemudian menikmati 'lunch' arab dan barat yang amat enak sekali. Tepat jam 3.15 petang (waktu Doha) kamipun berangkat menaiki pesawat Qatar Airways untuk menjalankan tugas di Khartoum, Sudan. Penerbangan mengambil masa selama 4 jam.

And... it's official now, Qatar is the 23rd Countries !!!

No comments: