Wednesday, July 11, 2007

The New 7 Wonders Of The World

070707… memang satu tarikh keramat yang cantik, menarik dan banyak ditunggu oleh pelbagai lapisan masyarakat. Antara yang menarik ialah ramai pasangan ‘love birds’ yang mengambil tarikh ini untuk memetri janji dengan ikatan perkahwinan, pasangan suami isteri pula inginkan anak lahir pada tarikh ini, membeli hartanah dll. Tetapi yang paling menarik ialah pada tarikh ini ialah ‘Official Declaration of The New 7 Wonders’ of The World' telah dilakukan di Lisbon, Portugal dengan gilang gemilang.

Jika "the Ancient 7 Wonders' of The World" dahulu cuma dipilih oleh seorang individu; yakni penulis purba Greek – Antipater of Sidon; kali ini suasananya lebih meriah di mana kita sebagai penduduk dunia telah diberi peluang untuk menyatakan pendapat (yakni mengundi) secara on-line, sms & panggilan telefon sejak beberapa tahun lalu lagi. Diberitakan lebih kurang 100 juta undian telah diterima (kurang daripada penduduk Indonesia sebagai perbandingan, sebenarnya atau 4 kali ganda penduduk negara kita). Saya pun tidak ketinggalan untuk turut serta. 7 pilihan saya semasa membuat undian secara on-line bulan Disember yang lalu ialah The Great Wall of China, Petra of Jordan, Taj Mahal of India, Angkor Watt of Cambodia, Piramids of Giza in Egypt, Hagia Sophia in Turkey and Alhambra of Spain. Undian saya Cuma mengena tiga sahaja, sedangkan senarai rasminya ialah :

1. The Great Wall of China
2. Petra of Jordan,
3. Taj Mahal of India
4. Christ Redeemer of Brazil
5. Machu Picchu of Peru
6. Chichen Itza of Mexico
7. The Roman Colosseum of Italy

Antara senarai rasmi ini, yang paling saya rasa mengarut dan ‘x wonder’ langsung ialah Christ Redeemer of Brazil. Secara peribadi saya rasa Piramid adalah lebih layak. Jika ingin tahu dengan lebih lanjut, sila klik di sini

Kalau ada yang sudah lupa dengan ‘The 7 Wonders of The Ancient World’ di sini saya senaraikan semua wonders yang telah lenyap dari pandangan mata @ sudah lenyap itu melainkan Piramid Giza.

1. The Great Pyramid of Giza
2. The Hanging Gardens of Babylon
3. The Statue of Zeus at Olympia
4. The Temple of Artemis at Ephesus
5. The Mausoleum at Halicarnassus
6. The Colossus of Rhodes
7. The Lighthouse of Alexandria

No comments: