Tuesday, February 20, 2007

VMY 2007 - Legenda Langkawi (001/2007)

13 -14 Januari 2007 yang lalu, saya, Lisa, Miza & Has telah sempat menyahut seruan Kerajaan Malaysia dengan turut menjayakan Kempen Tahun Melawat Malaysia 2007 dengan terbang ke Pulau Legenda Mahsuri, Langkawi. Penerbangan dari LCCT-KLIA mengambil masa lebih kurang 55 minit untuk mendarat di LGK.

Kami menginap di Grand Motel, sebuah chalet budget yang berdiri megah di antara pusat-pusat peranginan ternama di Pantai Chenang. Kali terakhir saya berkunjung ke Langkawi ialah pada September 2005. Jadi kunjungan kali ini ialah untuk berkunjung ke tempat yang masih belum sempat dikunjungi ketika itu. Has dan Miza bertekad untuk naik Langkawi Cable Car, Lisa (dan Has juga) teringin sangat hendak mandi di Tasik Dayang Bunting. Saya secara peribadi ingin berkunjung ke Galeri Ibrahim Hussein. Selain dari itu kami juga singgah ke Dataran Helang, Taman Lagenda Langkawi, Air Terjun Durian Perangin, Awana Porto Malai, Langkawi Falls, Pulau Beras Basah dll. Untuk acara shopping pula sudah tentu Kedai Hj Ismail & Idaman Suri menjadi acara wajib.

Banyak kenangan manis yang berlaku. Ada yang seperti tidak masuk akal. Antaranya, kunci kereta yang kami sewa hamper patah yang memaksa kami untuk tunggu hampir 45 minit untuk mendapatkan kunci simpanan. Taman Legenda Langkawi memang menarik – tambahan pula sekarang ini tiada yuran masuk dikenakan. Malangnya ia tidak dijaga rapi. Meskipun begitu, melihat mega merah di ufuk barat memang indah sekali. Susah juga kami mencari jalan untuk ke Gua Landak, tibanya di sana tiada pula “guide’ untuk membawa kami. Kami Cuma di sapa oleh seorang Auntie Minah Saleh yang fasih berbahasa Melayu. Siapakah beliau? Entah lah... Langkawi Falls juga mengalami kisah sedih, bayangkan setelah beratus ribu (rasanyalah)dihabiskan untuk membina air terjun buatan tersebut, akhirnya ia bagaikan projek gajah putih yang terbengkalai begitu sahaja. Tapi hati kami terpaut kesedihan memandangkan Air Terjun Temurun yang kering kontang !!!

Tetapi, sebenarnya Langkawi memang pulau yang indah. Tambahan lagi apabila tarikh kami ke sana tidak bertembung dengan muism cuti sekolah mahupun LIMA dimana pulau akan menjadi sesak dengan pelancong. Jadi mudahlah untuk bergerak kesana kemari.
Apa lagi, surf internet, masuk website Air Asia, tempah tiket dan terbang ke Pulau Legenda ini !!!

No comments: