Sunday, July 18, 2010

Potret Rendahnya Moral Bangsa Kita dalam Jamila dan Sang Presiden...






Nota Awal :
Sebagai penggemar lakonan aktor berkarisma dari tanah seberang, Fauzi Baadila saya akan cuba menonton semua filem dan sinitron lakonan beliau seboleh mungkin. Saya terpaksa menunggu hampir 1 tahun sebelum dapat filem Jamila dan Sang Presiden ini dalam format DVD kerana filem ini tidak (mungkin) ditayangkan di Malaysia. Terima Kasih kepada Bro Dan & Bung Joko yang telah menghadihakan kepada saya DVD filem tersebut ketika singgahan saya ke Jakarta baru-baru ini. Alhamdulillah penantian yang lama ini 'amat lumayan' sekali kerana lakonan Ojie sungguh memberangsangkan sekali meskipun cuma muncul dalam beberapa babak sahaja. Paling ketara lakonan beliau ialah semasa babak perbualan di dalam rumah dengan adiknya lantaran munculnya ayah beliau dan dituruti oleh ibunya. bersahaja, 'real' dan dengan jelas tampak karektornya berubah.

Sinopsis :
Plot filem ini dimukakan dengan Jamila (Atiqah Hasiholan) menceritakan bahawa beliau adalah korban dari pemerdagangan manusia. Kemudian lewat beberapa adegan, mengenalkan kita dengan kehidupan Jamila sekarang - penuh glamor, kehidupan malam, dan ketidaksenangan batin. Kemudian Jamila menyerahkan dirinya lantas mengaku telah membunuh serorang Menteri bernama Nurdin (Adjie Pangestu) tanpa diketahui oleh seorang lelaki yang cuba mendekatinya, bernama Ibrahim (Dwi Sasono). Ibrahim yang simpati dengan Jamila cuba menghubungi peguambela Jamila, iaitu Malik (Marcelino Lefrandt)dan akhirnya bekerjasama untuk membebaskan Jamila. Jamila, kemudiannya dengan arahan bapak Presiden Indonesia kemudiannya di tempatkan di penjara luar kota. Disana Jamila telah menerima layanan kasar dari seorang Warden Penjara Wanita yang amat ditakuti oleh banduan di situ bernama Ibu Ria (Christine Hakim).

Di penjara tersebut, dari buku harian Jamila yang diambil Ibu Ria beliau mengetahui kisah silam Jamila. Jamila dijual oleh ibunya kepada 'mucikari' yang menjualnya kepada sebuah keluarga kaya. pasangan suami isteri yang berusia itu memiliki seorang anak lelaki. Kedua ayah dan anak lelaki tersebut telah memperkosa Jamila setiap malam secara bergilir sehinggalah anak lelaki keluarga tersebut dibunuh oleh Jamila. Si Ibu pula (Jajang C. Noer) yang tahu kelakuan sumbang suaminya, kemudian membunuh suaminya. Kemudian Jamila melarikan diri lantas bekerja sebagai pembantu di sebuah pasar kecil, mengetahui yang dia akan diperkosa, Jamila melarikan diri sekali lagi lagi lalu melintasi sebuah disko. Malang tidak berbau, akhirnya jamila terperangkap dan ditahan pihak polis. Dipendekkan cerita, Jamila kahirnya terjebak dengan pekerjaan di disko (Pelacur/GRO?) setelah beliau di jaga dengan baik oleh pekerja disko (Pelacur/GRO?) yang baik hati bernama Susi (Ria Irawan).

Kembali kepada situasi semasa, Jamila dituntut oleh berbagai aktivis masyarakat untuk dihukum mati. Dalam penjara ia diberikan simpati oleh Surya (Surya Saputra) yang terkesan dengan nasib yang menimpa Jamila. Namun Jamila tidak mengindahkan dia, begitu juga dengan Ibrahim, malah Jamila semakin memikirkan nasib adiknya, Fatimah yang sudah lama terpisah.

Terjadi perang mulut diantara Ibu Ria dan Jamila. Jamila membunuh sang menteri atas kebenciannya terhadap politikus dan negara, yang telah membiarkan kehidupannya menjadi mangsa dan sengsara. Atas kelakuannya, Jamila dikurung di sel isolasi. Beberapa hari kemudian, Jamila dijatuhi hukuman mati dek kerana tekanan masyarakat yang prihatin dengan kes tersebut. Ibu Ria yang mula terasa hibaiba, memujuk Jamila untuk membuat rayuan untuk dibatalkan hukuman mati di ganti dengan penjara seumur hidup. Dalam masa 36 jam sebelum dijatuhkankan hukuman, jamila masih berkeras untuk bertemu dengan Presiden Indonesia kerana percaya Presiden adalah punca utama dan perlu bertanggung jawab di atas semua permasalahan yang menimpanya selama ini. Jamila kemudian menceritakan kepada Ibu Ria mengenai apa yang berlaku di Kalimantan. Saat dia membunuh seorang lelaki yang telah menyebabkan adiknya terjerumus dalam rumah 'bordil', dikala itu itu Jamila telah menyamar menjadi pelacur disana berhasil menemukan baju Fatimah walau ia tidak berjumpa dengan jasad Fatima.

Sehari sebelum hukuman Jamila, Susi menemui oleh Ibrahim. Susi lalu menceritakan, mengenai saat mula Nurdin jatuh cinta dengan Jamila lantas diberi segala kemewahan. Namun panas tidak lama, Jamila kemudian mendapat berita yang Nurdin akan berkahwin menurut kehendak orang tua beliau. Jamila kemudia memberitahu Nurdin yang beliau sedang mengandung anak Nurdin. Dalam senuah acara bidaan, Nurdin dimalukan oleh Jamila secara tidak langsung. Kemudian mereka bertemu di sebuah Hotel, Nurdin mengancam Jamila dengan pistol. Berlaku pergelutan antara mereka berdua, Jamila kemudian telah terbunuh/membunuh Nurdin dengan pistol tersebut untuk melindungi dirinya. Di penjara, Jamila tetap tidak mengubah keputusannya untuk duhukum mati (tidak mahu dibicarakan). Akhirnya ia dihantar menuju tempat perlaksanaan hukuman (eksekusi), kedengaran bunyi bedilan pistol dari luar yang secara simbolik menyatakan kepada kita bahawa akhirnya Jamila dihukum mati.

Komentar :
Jamila dan Sang Presiden adalah sebuah film layar perak perdana karya sutradara Ratna Sarumpaet, yang mungkin lebih dikenali sebagai seorang sutradara teater serta aktivis perempuan. Naskah cerita film ini sendiri diadaptasi Ratna dari karya teaternya yang berjudul Pelacur dan Sang Presiden, yang sempat meraih banyak pujian sekaligus kritikan dari beberapa pihak di Indonesia selama masa pementasannya.

Ratna sendiri pernah menceritakan bahwa kisah Pelacur dan Sang Presiden diangkat dari rasa keprihatinan beliau di atas kekurangpedulian pihak pemerintah mengenai kes-kes pemerdagangan manuasi terutama anak-anak bawah umur yang banyak terjadi di daerah-daerah terpencil di Indonesia. Ratna sendiri pernah merantau sehingga ke Batam, Solo, Indramayu, Surabaya, dan kota-kota di Kalimantan, untuk mendapatkan sendiri cerita dari ratusan ribu korban perempuan yang kemudian disatukannya dalam cerita Pelacur dan Sang Presiden untuk dijadikan nasjkhah teater.

Di negara dimana sebuah filem dengan naskah kuat dan sedikit provokatif adalah sangat jarang ditemukan, tentu Jamila dan Sang Presiden bagaikan sebuah nafas segar di dunia perfileman. Apalagi jika naskah tersebut lumayan berhasil divisualkan dengan sangat baik oleh sang sutradara, maupun oleh para pelakonnya. Di Indonesia, hal tersebut hanya terjadi sekali dalam jangka beberapa tahun. Jamila dan Sang Presiden adalah salah satu hasil yang amat hebat.

Sebagai sebuah karya teater yang diangkat ke layar lebar, Ratna tentu saja tidak akan melupakan bahwa penampilan para pelakon setiap karakter di filem ini, dapat mempengaruhi kualiti Jamila dan Sang Presiden. Maka dengan itu, Ratna memilih berbagai nama-nama besar dan dengan jaminan kualiti lakonan yang sangat menepati untuk menghidupkan setiap karakter di film ini. Nama-nama seperti Christine Hakim, Surya Saputra, Fauzi Baadilla, Ria Irawan, Ade Irawan, Marcelino Lefrandt, Dwi Sasono, Atiqah Hasiholan yang malakonkan watak utama Jamila, film ini benar-benar menjadi salah satu film dengan jajaran lakonan yang sangat memukau di filem Indonesia.

Ini merupakan filem perjuangan dari kisah benar masyarakat yang membicarakan tentang kemiskinan, pemerdagangan manuisa dan gejala seksual terhadap wanita di bawah umur yang dhasilkan dengan begitu mantap sekali. Ia telah digarap untuk mencerminkan potret kita, tentang bagaimana miskinnya moral bangsa kita sekarang ini. Dan ini bukan hanya di Indonesia malah tempiaskan juga turut terasa kepada kita di Malaysia..

No comments: