Wednesday, May 26, 2010

Gunung Ledang Tunggu Aku Datang...


Gunung Ledang yang di dalam bahasa Inggerisnya di panggil Mount Ophir adalah sebuah gunung yang terletak di Daerah Ledang, Negeri Johor Darul Takzim dan bersempadan dengan Negeri Melaka. Pekan kecil yang paling hampir dengan gunung ini ialah Pekan Asahan. Ketinggian Gunung Ledang ialah 1,276 meter. Gunung Ledang merupakan gunung yang tertinggi di Selatan Semenanjung Malaysia dan kedua tertinggi di Semenanjung Malaysia selepas Gunung Tahan.
Seandainya berada di puncak gunung ini pada hari yang cerah, kita boleh melihat Selat Melaka dan Sumatera, Indonesia dengan jelas sekali.

Taman Negara Gunung Ledang dipercayai sebagai salah satu dari hutan yang sangat kaya dengan spesies tumbuhan yang sukar ditemui di mana-mana tempat di dunia ini. Ia mempunyai kawasan hutan Dipterokarp Bukit dan hutan Dipterokarp Atas.

Apa yang pasti, Gunung Ledang juga amat terkenal dengan Legendanya yang tersendiri iaitu Puteri Gunung Ledang.

Doakan saya selamat pergi, mendaki dan kembali. Telah lebih sepuluh tahun saya berhenti dari aktiviti rekreasi dan mendaki gunung. Namun ajakkan daripada rakan-rakan sepejabat membuatkan saya teruja semula. Kami, seramai lebih kuran 14 orang akan berangkat ke Gunung Ledang esok dan memulakan pendakian pada awal pagi Jumaat. Tunggukan saja perkembangannya ya..:)

No comments: