Saturday, April 10, 2010

Flea Market & Carboot Sales @ MAEPS


Usai memakir kereta kita akan disambut dengan dentuman engin 'go-kart'. Ya, cabaran 'go-kart' ini memang menanti pengunjung setipa minggu. Seikhlasnya saya memang tidak meminati 'go-kart' tetapi saya memang pernah mencubanya sekali. Dan hanya sekali ya...


Awal bulan ini kita dikejutkan dengan jangkitan air kencing tikus. Maka berpusu-pusu e-mail mengenai virus tersebut yang memenuhi kotak e-mel saya. Di sini juga ada dijual racun tikus, cicak, lalat dan sebagainya. Kata penjualnya racun-racun ini memang dibuat untuk warga kota. Hmmm... kalau nak tahu lebih lanjut kenalah memanjangkan kaki ke sini.


Apakah yang dimaksudkan dengan 'Vintage Dress'? Adakah ia pakaian dengan rekaan lama? Ataupun baju terpakai yang dijual semula seperti 'bundle'?



Nasi Lemuni Sambil Tumis dikatakan adalah resipi tradisi dari Pulau Pinang. Saya juga pertama kali merasa juadah ini. Boleh tahan sedapnya. Gerai yang sama juga menjual Teh Tarik Line Clear.


Selalunya kita makan Nasi Impit sama ada dengan kuah kacang ataupun sayur lodeh. Ada lagi juadah istimewa di sini. Nasi Himpit Goreng. Kalau berani bolehlah mencuba...


Ikan Pekasam memang termasuk di dalam senarai sebagai salah satu hidangan yang menjadi minat saya. Malangnya akibat masalah kesihatan saya tidak dapat menjamah selalu ikan pekasam goreng bercili ini. Sesekali bila pulang ke kampung, insyaAllah dapatlah merasa... Untuk rekod, orang utara memang suka makan ikan pekasam.


Cenderahati yang amat menarik yang dihasilkan daripada buah hutan. Sungguh istimewa untuk dijadikan hadiah. Saya juga ada membeli satu. Tetapi masih berfikir samada untuk disimpan atau dijadikan hadiah.



Ada juga dulang tin zaman dahulu yang dijual. Dua tahun lampau saya memang mnecari dulang tin ini untuk hadiah hari raya untuk Nenek Sarah. Namun sehingga sudah tidak ketemu. Aleh-aleh terjumpa di sini. Selain daripada itu set pinggan mangkuk kaca zaman 70an juga ada. Menarik bukan?


Tidak sah jika pasar terbuka sebegini tiada pentas terbuka untuk para pengunjung berkaraoke. Jika ada keberanian, leburkan saja RM1.00 dan ekspreslah nadamu agar di dengari 'rakyat jelata' !!!

No comments: