Sunday, February 28, 2010

Jelajah Persada Episod 2 : Tasik Cini





Cerita mulanya mengenai naga. Ada yang kononnya berani sangat ingin berjumpa dengan naga. Akhirnya orang itu juga yang tidak dapat turut serta. Itulah kisahnya. Mulanya Tasik Chini juga telah dibatalkan. Kiranya kalah 'battle' dengan Tasik Bera. Ya, kami semua belum pernah sampai ke Tasik Bera sedangkan Mas telahpun sampai ke Tasik Chini satu ketika dahulu. Tetapi dek kerana kupuasan jelajahan belum sampai ke kemuncak maka kami membatalkan niat untuk meneruskan perjalanan ke Sungai Lembing di saat kereta telah meluncur ke Kuantan lantas terus menyimpang perjalanan ke Tasik Chini yang sememangnya cuma kurang lebih 60 km daripada Pekan. Dan sesungguhnya ia merupakan satu keputusan yang sungguh tepat sekali.

Pemamduan untuk sampai ke sini agak 'cuak' juga. Tambah-tamabh lagi saya yang memandu, cuak di tahap maksima. Tentunya dek kerana kondisi jalan yang kecil, sunyi dan penuh dengan belukar. Papan tanda juga seperti tidak kelihatan kecuali batu tanda lama di sisi jalan yang menjadi panduan utama. Ya... kami memang tidak memiliki GPS untuk sampai ke sini. Tapi hajat mesti ditunaikan, kan?

Namun dek kerana kesabaran makan kami sampai juga akhirnya. Namun suasana di sini amat terasing dan janggal sekali. Bukan apa, chalet sedang mengalami proses pengubahsuaian. Jalan tanah merah yang berdebu dan cuma ada sebuah gerai sahaja yang menjual makanan. Itupun cuma makan ringan yang dijual. Sedangkan kami semua sudah kelaparan jadi untuk mengalas perut kami cuma mampu untuk menjamah goreng pisang yang sudah sejuk tapi alhamdulillah juga. Airnya? Cuma air mineral lah...

Setelah sesi tawar menawar selesai maka kami akhirnya berseutuju untuk melihat 12 buah tasik, empangan, Kuala Chini dan beberapa lokasi ganjil dan menarik di Tasik Chini. Ini termasuk juga dengan perkampungan orang asli. Sepanjang perjalanan, acara utama tentulah mengambil gambar dengan bunga teratai dan lain-lain tumbuhan air yang agak asing tetapi menarik. Lisa pula agak bertuah kerana Pak Cik pemandu bot telah menghadiahkannya sebuah topi daripada daun dan bunga teratai. Perjalanan dengan bot keseluruhannya mengambil masa selama 2 jam 30 minit. Mula-mula terasa lama tetapi akhirnya tidak puas !!!

Sebenarnya saya ingin memendekkan cerita sebab jelajahan ini sudah lama....:) berlaku, jadi sememangnya kami puas dan ingin datang lagi ke Tasik Chini ketika bunga teratai berkembang iaitu sekitar bulan Jun ke Ogos tahun ini tetapi dengan syarat chalet telah siap di baik pulih.

Kami cuma dapat makan tengah hari di Restoran di Kuala Sungai Chini kira-kira jam 5.00 petang dengan bihun goren kicap dengan telur mata kerbau yang mahal dan tak sedap. Aduh !!!