Monday, July 13, 2009

Terasa Puas Menonton "Intan Yang Tercanai"...


Buku Program yang diberi percuma dengan pembelian tiket. Kualiti yang baik. Boleh di simpan buat kenang-kenangan. tambahan pula jika telah di tandatangani oleh Pengarah - A wahab Hamzah, Arwin, Geetha & Kak Ogy.


Memandangakan Teater ini tidak menetapkan kedudukan kerusi jadi jika ingin menonton dengan lebih selesa perlulah beratur dengan lebih awal untuk mendapat kerusi di hadapan di dalam balai Budaya Tun Syed Nasir, DBP. Dan saya dan Lisa sudah pasti duduk di hadapan. Tiket agak mahal, tetapi ilmu yang di dapati daripada teater ini tidak ternilai !!! Terima Kasih kepada Naskhah Nipis Sasterawan Negara Noordin Hassan yang diterjemahkan dengan baik sekali oleh A Wahab Hamzah.

Sesekali ku rasa teringin bergambar dengan 'bunting' IyT.... Hahaha

Ini adalah satu revolusi teater saya kira. Pentas IyT yang sekali pandang seperti pentas Cat walk bagi para peragawan & peragawati meragakan pakaian sebenarnya adalah menifestasi kepada perjalanan di Terowong Al-Mu'aysam. Mungkin juga perjalanan menuju kehidupan. Pentas sebegini juga membuatkan penonton terasa dekat dengan pelakon.



Seperti biasa kami memang tidak dibenarkan mengambil gambar ketika pementasan. Nak mencuri-curi mengambil gambarpun saya tidak mapu kerana saya dan Lisa menduduki barisan paling hadapan sekali. Cuma masa memperkenalkan pelakon sahaja saya sempat snap !!! (Lihatlah busana Lembaga I, II & III - Adakah ia mengingatkan anda kepada sebuah cerita klasik? "Tepuk Dahi, tanya Diri Sendiri".)


Kak Ogy memegang watak Lembaga Suci III yang merupakan watak kiasan yang memulakan langkah bantuan kepada Danial untuk mencari Anis. Tiada apa yang boleh diperkatakan mengenai Kak Ogy, Juhara & Norzizi kerana mereka semua adalah Sifu Teater. Dan pengambilan mereka memegang watak Lembaga Suci I, II & III adalah TEPAT sekali. Terpegun saya. Terkesima pun ada akan bait-bait lontaran patah-patah kata yang dikeluarkan mereka.


Sempat lagi saya bergambar dengan Arwin ataupun yang lebih dikenali sebagai Danial. Arwin merupakan pelakon utama IyT. Malangnya pada malam persembahan terakhir saya menonton watak Danial telah digantikan oleh pelakon 'understudy' iaitu Mohamad Rafiq Abdul Rahman. Kata Arwin sepatutnya malam semalam Rafiq menggantikan beliau tetapi dek kerana famili Arwin datang menonton pada hari Sabtu jadi perubahan perlu berlaku. Apa-apapun lakonan Rafiq masih boleh dibanggakan. Dan Arwin, saya kira memang berbakat besar. Bahasa Melayu Arwin juga fasih tambahan pula seorang yang merendah diri, tentu saja mudah disenangi.

Geetha memegang watak Sandha Sundaram. Mengikut ceritanya ini merupakan Teater Melayu pertama lakonan Geetha meskipun beliau telah banyak berlakon di dalam Drama melayu di kaca TV. Lakonan Geetha malam tadi berada di tahap yang boleh dibanggakan. Apa momen-momen indah meskipun saya kira masih ada kecacatan/terlupa skrip barangkali. Itupun mungkin cuma di sedari jika kita benar-benar amati. Dialog Sandha bersama Danial ketika membongkar kisah kematian Makcik Yong Sutinah adalah momen beliau.


Sinopsis :
Drama ini mengangkat keperibadian murni seorang gadis bernama Ungku Intan Anis. Sejak kecil beliau bersahabat baik dengan Danial A/L Dr Sundaram dan adiknya Sandha A/P Dr Sundaram sehinggalah dewasa dimana mereka menjejakkan kaki di menara gading di United Kingdom. Danial ank muda yang mencari, ketika menuntut beliau belajar tentang perbandingan & psikologi agama. Satu ketika, di saat Danial perlu mengangkat kavadi demi memenuhi kehendak ibunya, Anis turut datang bersama-sama. Anis yang berperibadi mulia juga sanggup membuat kerja-kerja sosial sehingga di Guatemala & Afrika. Keperibadian ini sesunguhnya telah membuat hati Danial terpaut. Dalam usia muda, Ungku Anis telah berangkat ke Mekah menunaikan haji bersama abang dan kakak iparnya. Malang tidak berbau kerana sesungguhnya Anis telah hilang dalam peristiwa Terowong Al-Mu'aysam yang telah mengorbankan 1426 nyawa jemaah haji yang pergi dan pulang dari melontar. Kehilangan Anis telah membawa sahabatnya Danial untuk menjejaki Anis di Mekah. Dalam pencarian murni tersebut Danial telah dipertemukan dengan Haji Fadzil yang memberikan beliau maklumat tentang Anis yang pernah dibantu beliau ketika tenat di dalam terowong Al-Mu'aysam tersebut. Lantas Haji Fadzil kemudiannya menyoroti Danial menuju Gua Hira' di mana Danial mengejar imej Anis hingga ke hujung.

Nota Jase :
Ini merupakan teater berat. Teater berat yang perlu ditonton dengan serius. Teater berat, teater fitrah. Namun begitu ia amat menghiburkan keran saya tidak perlu melihat jam untuk menunggu habis kerana pabila berada di klimaks saya merasa puas. Pujian juga perlu di beri kepada lagu tema yang amat sedap di dengar. Para pelakon semuanya dapat mewarnai watak dengan cantik sekali. Memang wajar di nobatkan senagai Teater Perdana.

Terasa diri kerdil dan insaf ketika menonton Teater berat ini. Teater yang mengupas isu kemanusiaan dalam halus dengan berbagai lapisan yang perlu penelitian untuk ditafsirkan. Sesungguhnya drama ini mengangkat nilai kemanusiaan ketika di uji dengan berbagai musibah. Sanggupkah kita? Lantaran itu saya pun terfikir.... "Jika Mustahil Pada Tersurat, Carilah Pula Apa Tersirat". Mampukah saya?

3 comments:

Unknown said...

xajak pun..x aci..

:(

JaseMario said...

oik... kena ajak ke? Hehehe...

Anonymous said...

[p]Staking is that the method by that the skins square measure softened and stretched, and a "nappy" surface is supplemental to the pelt . My quest for affordable ugg boots was a tremendous adventure for me and i realize you will be also nuts to know how I obtained my very awesome uggs . Another reason is that, UGGs are all made in hand . H e r f a v o u r i t e w i t h s h o r t s k i r t s u p p l e m e n t , a c t u a l l y t h i s u g g b o o t s c o l l o c a t i o n i s o n e o f t h e b e s t . We all know online suppliers provide customers with the [url=http://www.uggbootssaleoutlett.co.uk]ugg boots sale[/url] same products on much cheaper prices than local store owners . sheepskin footwear . The boots come in plenty of variations that include tall boots that reach from mid calf, while the shorter ugg boots are usually ankle length or mid calf length . Like a spring, the cushion is set in the midsoles of the sports shoes and springs the runner back and adds more power to him or her . We will presume that you simply learn some sneaker models you adore but you are on the web.[/p][p]The LCD screen can be of 1024 x 600 pixels resolution or increased at 1366 x 768 pixels . If they are usually dried out you隆炉ll be able to clean all of them frequently using a [url=http://www.uggbootssaleoutlett.co.uk]ugg boots sale uk[/url] tender clean . UGG is not a brand at first, but a general term for a class of shoes . On the other hand, if your [url=http://www.uggbootssaleoutlett.co.uk]ugg boots sale outlet[/url] hair is regularly treated with chemicals to make it curly or to give it color, it is best to buy a hair product that maintains its good health despite the intrusion of chemicals . One of them could possibly be the Ugg bailey key boot which has traditional and uniquely designed buttons on its whole body to provide that stylish and luxurious look . The Laguna shows off with a leather strap over soft fleece and a suede instep . A new pair of Uggs can now top well over $150 . This is mainly because there are those people on the internet that are out to rip people off their money and this can be a very disappointing thing to experience.[/p]