Monday, August 27, 2012

Masjid Kotak Bandung






Nota Jase :
Setelah sekian lama mengimpikan untuk menjejakkan kaki ke masjid yang amat indah ini maka dengan bantuan rakan baik di Jakarta; Bung Joko dan isternya Nur maka saya dan Lisa akhirnya berjaya sampai ke sini pada 26 Mei yang lalu. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 1 jam 30 minit dari kesibukan Kota Jakarta ditambah dengan Joko yang teragak-agak juga mencari lokasinya kerana sesungguhnya beliau juga belum pernah ke sini. Masjid Kotak atau nama sebenarnya Masjid Al Irsyad, Kota Baru Parahyangan, Padalarang, Bandung ini istimewa dari bayak segi sebenarnya.

Masjid yang terletak di kota mandiri Kota Baru Parahyangan, Bandung ini merupakan karya dari arkitek ternama kelahiran Indonesia, Ridwan Kamil. Mulai dibangunkan pada 7 September 2009 dan diresmikan pada bulan Ogos 2010.Mengikut ceritanya, masjid ini diinspirasikan daripada Kabah di Masjidil Haram, Mekah. Pada dinding masjid ini terdapat tulisan kaligrafi dengan kalimat As-Syahadah. Masjid Al-Irsyad memegang predikat sebagai satu dari lima bangunan terbaik tahun 2010 (Building of The Year), meninggalkan banyak pesaingnya dari berbagai negara.

Masjid ini berkonsep terbuka. Terasa nyaman di dalamnya meskipun tidak dijana dengan kuasa penghawa dingin. Dekonya dengan lampu yang membentuk 99 Nama Allah s.w.t. tentunya akan kelihatan lebih indah jika kita datang pada waktu malam. Sekitarnya juga indah dan nyaman. Apabila kita besolat, kita akan mneghadap ruangan terbuka di hadapan masjid yang juga trelah didirikan glob, air pancutan dan kolam. Memang amat serasi sekali dengan jiwa saya.

Jika ramai rakyat Malaysia yang ke Bandung untuk membeli belah, apa kata kita singgah sebentar di Masjid Al Irsyad ini untuk melepas lelah dan berhenti solat jamak. Anda pasti akan terpegun. Sesungguhnya Bandung ada tarikan istimewa yang lain selain daripada kota Distro !

Terima Kasih kepada Bung Joko yang dengan izin Allah s.w.t. memungkinkan saya sampai ke sini !

No comments: