Monday, September 14, 2009

Ramadhan 1430H... Sekali Ini


RAMADHAN 1430H... SEKALI INI

Ramadhan...
Datangmu Sekali Ini
Ku Sambut Persis Sahabat Yang Amat Kurindui
Nan Semusim Ku Tunggu
Di Sebalik Cermin Kasihmu
Tampak Putihnya Hatimu
Menuangkan Madu Dari Cangkirmu
Lantas Memenuhi Gelas Ibadatku
Nan Retak Hampir Kekosongan Itu
Begitulah Mulianya Kasihmu

Titis Waktu Yang Berlalu
Membuatkan Aku Kadang-Kadang Alpa
Pada Senggang Waktu Yang Ku Hirup
Dalam Usiaku Untuk Melunaskan Dahagaku
Hampir Tertewas Jua
Sujud Syukur PadaMu Azzawajalla
Persis Bilah Yang Tertusuk
Di Dasar Nurani Ku

Sesungguhnya...
Aku Mengharapkan Ramadhan Sekali Ini
Penuh Makna Buatku
Aku Berjanji Pada Diri Yang Kerdil Ini
Akan Ku Tempuhi Segalanya Dengan Sempurna
Biar Berdikit-dikit
Aku Tak Mampu Rebah Lagi
Aku Ingin Bersujud PadaMu Allah
Di Lantai Keampunanmu
Semoga Kau Membukakan PintuMu
Agar Ratib dan Lafaz Zikirku
Jua Doaku Penuh Mahabbah

Sesungguhnya...
Ku Menanti Layar Syawal Sekali Ini
Untuk Ku Panjatkan Kesyukuran
Untuk Ku Raikan Cinta pada Yang Esa
Penuh Lapang Di Dada
Penuh Rahmat Membara

Reedza - Bandar Putra Permai - 17 Ramadhan 1430H



Nota Jase : Sajak ini saya lahir sebagai salah satu daripada 4 perkisahan daripada persembahan 'Kopitiam Raudhah' yang telah saya rancangkan untuk di pentaskan di dalam sebuah pementasan sempena Majlis Berbuka Puasa minggu lalu di Bangi. Namun di atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan maka persembahan tersebut terpaksa di batalkan. Namun begitu, saya ingin berkongsi dengan rakan-rakan yang sudi mengunjungi blog ini. InsyaAllah kita sama-sama ambil iktibar.

No comments: