Sunday, December 27, 2009

JASEBOARD 2009 YEAR END HITS (MALAY)

01. Tak Mungkin Kerana Sayang (Alyah)
Masa mula-mula dengar lagu ini memang saya kata lagu ini macam lagu kitar semula. Bukan sahaja melodi; tetapi lirik dan juga suara penyanyinya Alyah. Semuanya seperti begitu 'out dated'. Tetapi dek kerana selalu sangat di udarakan di corong-corong radio akhirnya lagu ini melekat di hati saya. Bukan itu sahaja, saya juga mengambil kesempatan untuk menukar lirik lagu ini menjadi lagu hari raya untuk persembahan Radio Malaya kami !!! Maka Juara JaseBoard untuk 2009 jatuh kepada Tak Mungkin Kerana Sayang...

02. Sujud (Mawi AF3 feat KRU)


Awal tahun ini Mawi muncul dengan sebuah album yang masih lagi berunsurkan ketuhanan. Salah satu lagu yang betul-betul 'catchy' dengan kolaborasi yang 'unsangkarable' ialah Sujud yang menampilkan Mawi bersama adik beradik KRU. Wow !!! Memang mengancam betul. Klip Video lagu ini jugak boleh dibanggakan.

03. Benar Benar (Adam AF2)
Lagi seorang produk AF yang masih bertahan. Adam bertahan kerana KRU menghasilkan lagu yang sedap-sedap untuk beliau. Lagu ini meskipun nampak mudah sebenarnya ia tidak mudah untuk dinyanyikan. Tapi 'chorus' lagu ini memang menangkap habis !!!

04. Situasi (Bunkface)


Kenangan untuk lagu ini adalah apabila 'anak-anak murid Program BAKTI' saya di SKBP meminta kami para facilitator untuk bersama-sama menyanyikan lagu ini untuk program mereka. Sesungguhnya budak-budak Darjah 5 inilah yang mengenalkan saya dengan lagu yang hebat ini. Untuk Bunkface; semoga dapat menjuarai Anugerah Juara Lagu pada 10 Januari 2010 nanti

05. Takdir Cinta Kita (Iqwal)
Oh Iwal... Lagu ini memang best. Meskipun masih belum betul-betul popular di corong-corong radio dan video klipnya pun belum ada. Saya memang suka gilerk dengan lagu yang amat santai ini. Suara Iwal pun ngan habis dengan lagu ini. Tidak syak lagi untuk menobatkan lagu ini di tempat ke-5. Menjadikan lebih indah lagi saya pun sudah bertemu dengan pencipta lagu ini. Semoga Iwal sukses dengan lagu ini untuk tahun 2010 !!!

06. Entah (Afgan)

Apa lagi yang perlu di katakan dengan penyanyi dari seberang ini. Afgan memang boleh di nobatkan sebagai Raja Balada sedikit masa lagi. Terima Kasi Cinta memang BEST, Tapi Entah SUPERB !!! Meskipun sesekali mendengar lagu ini tetapi ia adalah satu contoh kepada lagu yang akan kekal lama dalam kehidupan. Tahniah Afgan !!!

07. P.U.S.P.A. (ST12)


P.U.S.P.A. adalah lagu berhantu. Itu saja yang boleh saya katakan. Memang banyak sekali band free pop dari tanah seberang tetapi band yang ada ciri melayu setakat ini cuma ada 2. Salah satunya ialah ST12. Jika kita mendapatkan CD ST12, hampir semua lagunya amat-amat-amat menarik !!!

08. Slot Akasia (TFC)


Istimewanya lagu ini kerana ia bukan lagu cinta. Bukan juga lagu tema. Lagu ini menceritakan tentang apa yang di paparkan di dalam drama-drama di dalam Slot Akasia di TV3. Dengan lirik yang separa putis dan melodi yang menangkap ia layak diletakkan di No. 8 !!!

09. Ketika Cinta (Dato' Siti Nurhaliza)
Ini adalah contoh sebuah lagu serumpun. Penyanyi dari Malaysia tetapi penciptanya dari Indonesia, Opick. Lagu ini menjadi lagu tema Filem Perempuan Berkalong Sorban. Dengarnya lagu ini pernah ditolak untuk dijadikan lagu tema filem Ketika Cinta Bertasbih. Meskipun lagu ini tidak begitu di kenali di sini tetapi ia tetap menawan hati saya.

10. Hampa (Ungu)


Senang cerita, lagu ini telah menyebabkan saya menoleh ke belakang lantas memulakan projek untuk mengumpul kembali album-album lama Ungu. Mengintai kembali kepada Kekasih Gelap !!! Seakan saya sedari pula suara Pasha tidak kurang hebatnya !!! Untuk Hampa gabungan lagu pop, dangdut & rap ini memang menjadi.

11. Cinta Terakhir (Aiman AN1)
Tahniah Aiman. Lagu ini pasti akan menjadi pembuka jalan... Tambah-tambah lagi sekarang ini lagu ini menjadi tema drama Aliff Firdaus.

12. Jelita (Damian Mikhail)
14 Februari 2009 adalah hari lahirnya lagu ini. Saya juga ada semasa perlancaran Single Damian ini. Bila Damian dah mula nyanyi secara solo makin terserlah kehebatan suara damian yang sedap itu. Lagu ini BEST sebab ia ala-ala jiwang tetapi 'up-beat' juga. Sebagai penerbit, Damian memang bijak melahirkan lagu yang ngan habis dengan suara beliau. Hello Bro... Bila full album nak keluar ni?

13. Tinggal Kenangan (Saleem)


Beri saja lagu apa pada Abang Saleem. Pasti akan berada di liga yang tersendiri apabila di bawa dengan gaya beliau. Suara Saleem adalah satu dalam seribu dan saya minati suara Saleem sejak Suci Dalam Debu lagi. Lagu ini yang originalnya di nyanyikan oleh penyanyi yang telah membunuh diri memang sesuai benar dan lebih indah di bawa Saleem.

14. Cari Jodoh (Wali Band)
Lucu. Kemelayuan. Enak di dengar. Elemen ini sungguh mempersonakan. Pertama kasi saya dengar lagu ini di Central Market ketika menempah t-shirt night @ the mueseum. Adik yang memasang lagu ini terus berikan saya mp3 nya. Hahaha...

15. Cinta Adam dan Hawa (Misha Omar)
Satu-satunya lagu dari angkatan senior yang berjaya meloloskan diri dalam AJL 10/01/2010 ini.

16. Ketika Cinta Bertasbih (Melly Goeslow feat Amee)
A very predictable type of song by Melly !!!

17. Dan Sebenarnya (Yuna)

Mula-mula saya dengar lagu ini apabila Aishah AF7 mendendangkananya di Konsert Mingguan. Ingatkan lagu Indonesia; rupa-rupanya lagu dari Tanah Air. All The best Yuna.

18. Masih Jelas (Hafiz AF7)


19. Terlanjur Cinta (Rossa feat Pasha Ungu)


20. Pakai Buang (Stacey AF6)


21. Rindu Terhenti (Tomok OIAM3)

22. Khatimah Cinta (6ixth Sense)



23. Itu Bukan Aku (Pretty Ugly)
Entah kenapa lagu ini membuatkan saya terimbau kenangan lama....

24. Mentera Beradu (Malique feat M. Nasir)
Ini adalah kolaborasi yang tidak disangka-sangka juga..

25. Puisi Hamba (Ella)
Rindu dengan Ella. Lagu ini pengubat rindu..

Nota :
Carta JaseBoard adalah senarai lagu yang saya minati dari 16/12/2008 - 15/12/2009. Ini adalah carta peribadi tau !!!

No comments: