Monday, August 18, 2008

Ana Muslim Kata Cheb Ali

Kulit Album Cheb Ali - Ana Muslim

Ini Pula Cakera Padatnya

Ceritanya : Bulan April yang lalu (6/4/2008 lebih tepat lagi)... ketika di KL International Book Fair di PWTC; saya telah berjumpa dengan seorang penyanyi nasyid dari Mesir yang kini menetap di Malaysia. Ketika itu beliau baru melancarkan album nasyid baru beliau yang berjudul Ana Muslim. Bermula dari seorang penyanyi RAI sebenarnya, Cheb Ali akhirnya menukar langkah dengan melagukan nasyid untuk mengembangkan lagi bakatnya. Telah berkecimpung dengan industri muzik Mesir dan Antarabangsa (Lubnan, RSA, Australia dan Saudi antaranya) sejak 1994 lagi. Dilahirkan 35 tahun yang lalu, bapa kepada dua orang anak lelaki ini bukan sahaja boleh menyanyi malah seorang illustrator/graphic desogner yang berbakat. Juga dikenali sebagai Suara dari Padang Pasir, muzik beliau pula dikenali sebagai Rentak Sungai Nile.

Menurut Cheb Ali di dalam laman webnya : "My objective as an individual and as a Muslim artist, is to make a difference to the society, to the world. In pursuit of excellence, I hope to evolve in the continuous process of self development, To embrace life in the numerous aspects of the new “global village”, I aspire to continue my journey as a glowing gear in a useful machine".

Kalau nak kenal dengan lebih lanjut Cheb Ali nii.... KLIK DI SINI

Cheb Ali fasih berbahasa Inggeris... perbualan menjadi mudah dan terlebih peramahlah pulak. In the end dia pulak yang lebih banyak bertanya pasal saya daripada saya yang interview dia. Kalau nak dengar lagu Cheb Ali... dengarlah IKIM.fm... Pilihan Utama.

Ini Cheb Ali yang dok concentrate sign CD yang telah saya beli. Bulan puasa dah dekat... ada baiknya memiliki CD Ana Muslim ini untuk halwa telinga ketika memandu, tambah-tambah lagi kalau kesesakan. Dapat pahala juga... Antara lagu yang menarik dalam album ini ialah; Be Like Muhammad, Ana Muslim & Iftar. OOpppss... susah nak dapatkan CD murah ni kat Kedai Rekod, carilah kat Saba Islamic Media di Setiawangsa. Musti ada.

No comments: