Sunday, August 6, 2006

Marathon Seni (6) : Berakhirlah Episod Fantasia 4

Tiket Final AF4 yang dibeli oleh SpiderX pada hari pertama ia dijual.
Semangat betul dak Hazran nii.

Booth Faizal FC - Senyum Sokmo

Farhan Friends Club - Alahai !!!

Zila Fan Club, berjaya juga menyelit ditengah-tengah lima finalis yang lain.

T- Shirt Lotter - Fringggggg !!!!

Aura Mawi yang masih gagah...

“Seperti Yang Kujangka Terjadi…” macam lagu KRU & Indigo lah pulak. YES… !!!! Pejal akhirnya dinobatkan sebagai Juara AF4. Jika dilihat dari undian sebelum konsert bermula memang agak sukar bagi calon-calon lain (Pa an, Ajik, Bebet) untuk memintas Pejal kecuali Mat Fringg !!! @ Lo te'; itupun dengan andaian pengafundi Pejal berpuas hati dengan peratusan sebelum konsert dan tidak meneruskan afundi dan penyokong Lo te’ mengundi ‘all out’ tanpa henti, tanpa menonton konsert !!!


Konsert Final AF4 kali ini berpindah lokasi dari Stadium Malawati Shah Alam (Final AF3) ke Stadium Putra Bukit Jalil seperti Final AF2. Karnival yang diadakan di luar stadium ternyata kurang meriahnya jika dibandingkan dengan tahun lalu (lagi…). Jika tahun lalu kesemua 14 FC pelajar AF3 membuka gerai/booth masing-masing. Namum kali ini yang cuma kelihatan ialah FC Pejal, Pa an, Ajik, Lo te’ dan Zila sahaja yang mampu berbuat demikian.


Bila melangkah masuk dalam stadium, ramai memanglah ramai tetapi mungkin dipenuhi sekitar 70 – 80 % sahaja daripada kapasiti sebenar. Selebriti yang datang pula…. Kelihatan JAF2 (Za8), JAF3 (tsuMawi), Reza AF3, Khai AF1, Rosma AF1, Yazer AF3, Sheera & Ijoy, Ashraff Sinclair, Farish Dak Doyan, Cat Farish dan ramailah lagi.


Kualiti Konsert Akhir? Konsert Final AF2 masih memeng rekod sebagai Konsert Final AF yang paling menghiburkan dan ‘perfect’. Ok…Ok… Mawi memang power dalam Konsert Final AF3 tetapi kita tentu masih tidak lupa akan jeritan ‘off tune’ Kudaku Lari oleh Felix dan insiden lupa lirik oleh Felix & Marsha yang sedikit sebanyak mencacatkan keindahan Konsert Final. Kesemua 5 finalist AF4 sebenarnya telah menyanyikan lagu-lagu mereka dengan baik.


Ajik membuka gelanggang pertandingan dengan lagu “Gurindam Anak Muda” (ciptaan Pengetua Ramli Sarip). Lagu asli yang mencabar sebenarnya, tetapi ia mengingatkan aku kepada “Lagu Zaman” yang juga nyanyian Ramli Sarip & Usop Kopratasa. Ajik jugalah yang menutup tirai pertandingan dengan persembahan yang amat mencuit perasaan & menggamatkan seisi dewan dengan lagu Pak Daud Kilau “Cubit Cubit Sayang”, sebuah nyanyian yang bagus tetapi yang kurangnya Ajik tidak begitu pandai menari joget.


Bebet… teramatlah menyerlah sekali dengan lagu Kini Detiknya (Sharon Paul/Fedtri Yahya). Sharon Paul… juga pencipta lagu Untuk Terakhir Kali dendangan Marsha bagi Final AF3 yang lalu. Juga menerima nasib yang sama apabila terpaksa ‘dikorbankan’ afundi kepadanya dek bahana afundi Lo te’ yang amat kritikal untuk menyaingi Pejal. Tahun lalu Marsha dikorbankan dek iginkan ‘peperangan’ Mawi-Felix lebih sengit. Menambah lagi keperitan apabila lagu “Rembulan” (Kris Dayanti) tidak begitu popular di sini juga antara faktor kurangnya afundi Bebet masuk di malam kemuncak. Pakaian seksi Bebet…. MasyaAllah. I reserve my comment… Oh No Kamu !!!


Persembahan Lo te’, In The End… (Are you sure it doesn’t matter to you; whether win or loose?) memang menghiburkan. Kesian Lo te’ terpaksa menyanyi & rap sambung menyambung tanpa henti. Bukan calang-calang penyanyi boleh melakukannya. Di akhir persembahan lagu tersebut, Lo te’ seakan meniru gaya Chester (LP) dalam VC lagu tersebut. Tak Caya? Tontonlah sendiri nanti…. “Yang berlalu… Tak Berulang” (Neves Pretty Ugly/Loloq) meskipun bukan seperti lagu yang di‘tailor made’ untuk Lo te’, tetapi inilah lagu bagi aku yang PALING BEST dan dijangka MELETUP !!! Mungkinkah sejarah AF1 akan berulang dimana lagu pemenang tempat kedua (Khai – “Dambaan Pilu”) meletup dan tidak lagu Juaranya, Vince? Biar masa menentukan… Lagu Pop Rock ringan ini memang sesuai dengan Lo te’, ditambah pula dengan gaya Lo te’ menari… ‘masuk’ betul !!!

Pa an…. Apa yang harus aku katakan? Kita lihat samada Pa an boleh berjaya dalam industri hiburan. Begitu ramai penyanyi wanita yang cantik lawa & bersuara emas ada di pasaran. Mampukah Pa an berjuang? Bagi aku, lagu “Spain” memang lagu yang sukar, mencabar dan perit. Terutama pada rangkap yang pantas. Memang Pa an lulus dengan cemerlang menyampaikan lagu ini tetapi apalah guna memberi lagu ini pada Pa an sedangkan ia tidak masuk ke halwa telinga oleh pendengar di Malasyia. Adakah pendengar lagu-lagu Al-Jarreau yang masih ada ini termasuk dalam golongan pengguna hujung jari untuk mengafundi? Lebih baik berikan pada Pa an lagu yang sukar tetapi mesra radio !!!! Kan banyak lagi lagu yang sukar tetapi porpular. Lagu “Aku Saja Yang Tahu” (Ajai/Fauziah Nawi) adalah lagu yang paling tidak komersial tajuknya. Sekali dengar lagu blues ini ala-ala lagu “Still Got The Blues” (Gary Moore). Suara Husky Pa an dilepaskan sepenuhnya. Solid !!! Enak lontaran vokalnya. Namun nasib tidak menyebelahi beliau… Mungkin ada Datuk Y ke, Datuk Sri J ke, Tan Sri S ke yang boleh membelikan kereta untuk Pa an? Biar ada 3 Vios baru membelah jalan raya….


Akhirnya… Pejal…., memang aku nak Pejal menang pun. Walaupun aku ni SFTA…. (apa maknanya?…. tanya blogger glamer kalau nak tahu). Tapi yang aku geram ialah, Pejal ni nampak macam tak ada ‘improvement’. Nampak macam tidak menggunakan apa yang dipelajari selama 10 minggu. Lagu “Hujan” yang disampaikan oleh Pejal memang sampai rasanya ke dalam jiwa. Itulah kelebihan pejal sebenarnya. Beliau menjiwai lagu, menyampainya dengan penuh emosi terutama lagu-lagu cinta yang melankolik. Ingat lagi Dealova? Lagu “Lihatlah” (M Nasir/Loloq) yang dikatakan dicipta khas untuk Pejal….. seperti kurang menyengat. Aku rasa ia akan mengambil masa yang agak lama untuk popular dan melekat di hati pendengar. Sebagaimana yang kita tahu juga, lirik lagu ini agak mengelirukan – ‘silap hari bulan’ mungkin diharamkan siarannya nanti. Walau apapun, kita tunggu reaksi daripada penulis lirik lagu ini sendiri apa jawaban beliau. Ramai juga yang mengatakan Pejal menang kerana mempunyai persamaan dengan Mawi – budak kampung yang sederhana, sopan, sentiasa tenang dan berbudi bahasa. Apakah benar dakwaan ini? Saya rasa secara logiknya, kita memang mahukan penyanyi yang sekurang-kurangnya mempotretkan dirinya baik seperti mana juga jika kita memilih kawan, sahabat atau pekerja bawahan kita, tentunya kita mahukan yang berbudi pekerti dan bukan yang sebaliknya. Ini adalah Naluri manusia. Kita diberi hak mengafundi, tentulah kita tak mahu mengafundi bakal penyanyi yang membuat statement yang lebih kurang begini “Its OK to take drugs as long as I can perform better and make you viewers enjoy”, “Jangan pandang saya seksi, pejam mata dan dengar kelunakan suara saya, lihatlah bakat saya?”. Kah… Kah… Kah…. (Alhamdulillah, masyarakat kita masih memandang moral yang baik adalah penting dalam setiap dimensi kehidupan)


Lalu apa lagi yang harus aku perkatakan? Tarian Menuju Puncak AF4 adalah yang terburuk dari AF1 hinggalah AF4. Bagi aku, sampai kesudah para pelajar tidak menari dengan sungguh-sungguhnya. Malam Konasert akhir, Nasib baik ada Cikgu Corrie yang menjadi penyelamat. Aura AF4? Mana boleh tandingi Aura Mawi. Mawi masih bertakhta dipuncak !!! “MAWI STILL RULES”, kalau tak percaya lihatlah keputusan Anugerah Era pada 9 September 2006 nanti, siapa yang akan berkuasa.


Sudah sampai ke Epilog Bahana AF4…. InsyaAllah ketemu lagi di AF5 !!!

Balik... jagan tak balik... Konsert dan habis.

Ini saja yang sempat aku snap.... !!!

Nasib baik gambar kali ini tak BLURRRRR macam yang ZackRRijal tangkap tahu lalu; aku di samping Suzuki Swift Mawi tuh.

Inipun Juara juga... Juara Bulanan Personaliti Celcom Harian Metro ke-6 2005/06. Tak kenal? namanya Mohd Syahrilzan Awang Tahir @ Ejan (ingat Es Di Co - YES !!! Kumpulan yang dianggotai Adam AF2 semasa di KK)

Khai AF1 - Dambaan Pilu. Sudah tentu datang bersama Rosma AF1.

Dak Doyan Farish... yang ever friendly. Dah lah tuu, pi balik study... kwang 3X

Cikgu Corrie yang menyelamatkan tarian menuju puncak, yang terakhir kali !!!

No comments: