Saturday, August 5, 2006

Marathon Seni (5) : Bila Pontianak Mengilai Disini

Seperti biasa… aku tiba lewat lagi, nasib baik Aya & Nurul masih menunggu di lobi Astro. Yang menjadikan lambat sebab asyik menunggu uploading posting sebelum ni… ahaks. Punya ler lembab….

Ini masuk hari ke 5 Marathon Seni aku. Macam nak give-up saja sebab dah tak larat nak ‘update’ blog, tapi semangat masih kental untuk sampai ke hari ketujuh yang tinggal dua program saja lagi…

GOSSIP – DIANA KULAI

Rancangan kali ini dimulakan GOSSIP dan CMP. Gassip apa? Tentulah mengenai bekas tunang Mawi, Diana Kulai. Dengar cerita dia sudah nak jadi artis rakaman. CMP seperti biasa tentulah akan buat huru-hara mencari Diana serata jalan.. tup-tup Diana muncul di depan BSN (hantar duit kepada orang tua di kampung ke?). Kemudian CMP membawa Diana ke studio rakaman, ingatkan Diana yang hendak menyanyi rupa-rupanya CMP yang over menyanyikan lagu Gadis Melayu versi rap lagi. Pujuk punya pujuk akhirnya Diana pun menyanyilah lagu “Penawar Rindu”. Walaubagaimanapun menurut Diana, dia sebenarnya belum menerima apa-apa tawaran merakamkan album. Menurut beliau lagi “full time job di office, part time jadi model”. Mengenai isu tudung, Diana mengesahkan beluai memang sentiasa mengenakan tudung sepanjang masa.

Pandangan orang ramai berkenaan Diana, ada yang begitu ‘lepas’. Antara pandangan tersebut termasuklah “Diana duduk dirumah sahaja”, “Diana menjadi terkenal sebab putus tunang dengan Mawi”, “dulu Diana lebih cantik”, Diana boleh jadi pelakon.

ISU SEMASA – TUN MAHATHIR DISEMBUR SERBUK LADA

Kemalangan yang tidak diingini ini telah berlaku di Lapangan Terbang Kota Bharu baru-baru ini. Seperti biasa apabila ditanya orang ramai tentulah akan memberi jawaban yang cliché seperti tidak seharusnya berlaku, kita terkenal dengan adap dan budaya timur, perbuatan biadap, jangan ikut budaya barat, sedih dsb. Akupun sebenarnya turut bersedih juga dengan kejadian ini. Semoga semua pihak termasuk Tun Mahathir mengambil iktibar daripada kejadian ini.

PONTINAK DI PAKU DISINI?

Seperti yang semua telah tonton, Maya Karin telah dijemput untuk menceriakan Bual AC bagi Episod ke 15 ini. Ada gimmik AC ingin memaku pontianak, akhirnya Maya Karin yang muncul. Maya Karin sebenarnya menceburkan diri di dalam banyak cabang seni, bermula dengan bidang peragaan, diikuti dengan pengacaraan, lakonan dan akhir sekali nyanyian. Paling terserlah, tentulah lakonan itupun setelah berguru dengan Shuhaimi Baba. Sempat juga Maya Karin menyanyikan satu-satunya lagu popular beliau “Erti Cinta” yang juga digunakan sebagai lagu Tema “Ratu Sehari”. Keseronokan jelas di raut wajah Maya ketika menjelaskan yang beliau memang seronok menghambakan diri dalam dunia seni. Menurut beliau lagi, ada dua filem yang menanti untuk masuk panggung iaitu “Anak Halal” & “Jari Hantu”. Entah bila, aku sendiri kurang pasti. Beliau adalah VJ Malaysia yang pertama yang dapat menemu ramah di Red Carpet masa “Grammy Awards” yang lalu… eh… Grammy ker Academy? Nanti aku tengok ulangan… (XX#$$@@!!). Berumur 26 tahun, Maya meminati lelaki yang lebih tinggi dari beliau, memiliki senyuman yang manis dan menghiburkan. Meskipun begitu hebat di asak AC, Maya Karin tetap merahsiakan siapakah yang telah mencuri hari beliau. Sahabat baik Maya Karin, Philipe Yeong (kalau salah eja, maafkan), adik kepada Alex Yeong juga menjadi kawan baik sebab tidak banyak membantu untuk AC mengorek rahsia Maya Karin selain daripada Maya Karin suka memandu laju.

Sempat juga diselitkan pendapat orang ramai mengenai Maya, rata-rata berpendapat Maya lebih menonjol dalam bidang lakonan dan pengacaraan. Ada juga yang mengatakan dalam bidang nyanyian, Maya Karin OUT.

AC juga sempat menelefon Shuhaimi Baba bertanyakan tentang Maya. Pendapat beliau biasalah…. Maya seorang yang ‘hard working astiste’ dan sentiasa mahu untuk belajar. Meskipun di peringkat awal Maya kelihatan tidak begitu yakin.

Sekarang ini Maya juga terlibat dengan kerja amal bersama WWF.

Selesai bergambar dengan Maya & karikatur, aku terus bergegas ke DBP untuk bergambar semula dengan ‘cast’ Wangi Jadi Saksi memandangkan gambar semalam semuanya BLURRR…. Kesian die !

No comments: