Wednesday, August 2, 2006

Marathon Seni (2) : muzik@ria 10 di Skala Richter

Antara CD KRU dalam simpanan sejak 14 tahun dahulu. Ada yang tidak ada dalam gambar... antaranya Ohh La La & Awas Da Sountrack (bila Bell nak pulangkan ni?). Album pertama - Canggih, kedua, ReKRUed dan Formula Luar Biasa yang cuma aku memiliki dalam bentuk kaset juga tiada dalam gambar.

"Abang Long" Norman & Didi sedang menunggu di jemput oleh Hani untuk masuk Warung.


Entah apa yang sedang di belek oleh "Abang Chik" Yusry tuu...

Hani Wachaa.... bersama KRU (Nak jadi ahli keempat ker?) Eh... siapa pulak Yusuf tu? Inilah sempoinya Hani, setiap minggu beliau tidak akan melepaskan peluang untuk bergambar dengan artis jemputan muzik@ria.

Hmm... Ahli KRU VIP Club Rockin' & Kickin' yang hadir cuma 16 orang, termasuk 4 bukan ahli (aku antara seorang daripadanya) dan 4 orang 'in-plant' viewers (siapa lagi kalau bukan Aya, Nurul, Shikin & Kabeer)... ahaks. Tapi riuhnya sekampung... !!! Didi... memang friendly... dia yang ajak kami semua bergambar semua sekali. Kesian Awie Key yang tidak dapat turut serta kali ini. Dimanakah Awie Key kali ini? Tak nampak di warung Hani pun?

Jase & "Abang Long" Norman (Apakah Empat Syarat & Gerenti Beres mewakili intepretasi Norman terhadap wanita masa kini?). Sebenarnya semalam aku ada ternampak kelibat Norman di RTM... Malam Ekspresi, namun tidak sempat menyapa...

Jase & "Abang Chik" Yusry... Duda Muda Paling Bergaya dewasa ini... Dian memang betul-betul tak sangka yang aku memiliki album solo Yusry (yang mengandungi lagu-lagu sedap seperti Dekat Padamu, Jika Kau Tiada, Warna Kehidupanku & Terbang Tinggi !!!). Akhirnya dia ingat juga tahun lalu dimana aku membawa CD-CD lama KRU untuk di tandatangani di Tower Records KRU semalam sesi bersama peminat sempena pelancaran KRUnisme.

Didi... Tidaklah celupar sangat, tapi cakapnya lepas dan ikhlas... OK saja. Secara peribadi album terbaru KRU... seperti album solo Edry yang menampilkan Norman & Yusry. Kenapa aku berkata begitu... miliki album tersebut, lihat dan dengar sendiri... "Lagu ini Untuk Mamat" memang luar biasa dan kelakar.

'muzik@ria' 1 Ogos 2006 menampilkan KRU. Satu nama besar yang telah 14 tahun bertapak di Industri Muzik tanah air. Bermula dengan album pertama "Canggih" dan yang terbaru " 10 di Skala Richter". Telah banyak lagu hit yang dihasilkan; antaranya Hanya Kau, 20/20, Cherrina, Fanatik, Mengerti, Inikah Ertinya Cinta, Awas, Di Dalam Dilema, Apa Saja, Ooh La La, Janji Tinggal Janji, 2, Malam Kita, Perpisahan Terasing, Getaran Jiwa (dengan P Ramlee), Jangan Lafazkan, Sayang, More Than Forever, Seperti Yang Dijangka (dengan Indigo), Di Pintu Syurga (dengan Elite), Impak Maksima, Sayang, Terhangan Di Pasaran (menampilkan Adam AF2), Sampai dan banyak lagi... Pernah juga muncul dengan imej 'maya' dengan Kumpulan Tyco. Yusry secara solo pernah berduet dengan Erra Fazira sebanyak dua kali (Ucapkanlah dan Jika Kau Tiada). Tajuk album mereka juga agak catchy, antaranya Canggih, ReKRUed, Krunisme, Formula Luar Biasa dan KRUjaan. KRU pernah muncul dalam Album Runut Bunyi, "Silat Lagenda", "Awas da Sountrack" dan "Cinta Metropolitan". Pernah juga memenangi anugerah AIM untuk rakaman album terbaik & album terbaik.
Artis-artis di bawah naungan KRU juga begitu gah di Carta Muzik Era.... antaranya, Pretty Ugly (Diari Seorang Lelaki), Adam AF2 (Jatuh), Ezlynn (Hye Hye Bye Bye, Pening), Linda & Diana (Hak Milik Kekal), X-Factor (Sehangat Api/Sehingga Ke Akhir Hayat), Juliana Banos (Mana Satu/Tiap Detik/sehidup Semati) dan Indigo (Andai Kau Pergi).
Bicara malam tadi lebih kepada album baru, "10 di Skala Richter" yang bermaksud penuh dengan gegaran dan lagu-lagunya gempak (anatra lagu yang telah mencuri pendengaranku ialah Gerenti Beres, Lagu Untuk Mamat, Hot Gal & Ya Habibati), lobi baru di Bangunan KRU Holdings dimana peminat boleh membeli 'merchandise' dan CD serta mendapat tandatangan mereka sekali - yang lebih mesra pengguna katanya, dan sedikit sebanyak mempromosi " Cicak Man". Ada juga Video Klip Eksklusif " Gerenti Beres". Seperti mana yang kita tahu, KRU acap kali memampilkan video klip yang hebat dan melampaui fikiran kita. Tentu masih ingat video klip Impak Maksima, Jangan Lafazkan, Mengerti dan lain-lain lagi... yang kurang menariknya ialah apabila lagu Commonlah kecundang di tangan lagu Hari ini dan semalam (6th Sense) bagi Muzik Video Pilihan. Akhir sekali, KRU menyampaikan secara live lagu Gerenti Beres. Wow !!! Hebat... sedar tak sedar.... masa pun telah tamat, sempat juga bergambar walau tidak lama kerana KRU perlu bergegas ker studio X-Fresh pula.
Setelah lama tidak berjumpa KRU secara peribadi, satu pengalaman yang manis juga kali ini.

1 comment:

shapel said...

his comment is herelook at these guys Sourcehome have a peek at these guysclick to read