Tuesday, August 29, 2006

Keranamu Malaysia... Warisan

Mawi ketika menyampaikan puisi semasa Malam Puisi Kemerdekaan di Dataran Merdeka anjuran DBKL pada 26 Ogos 2006 yang lalu di mana Mus, Niezam, Cute dan aku turut sama mengecap nikmat merdeka. Sayangnya aku terlupa pula judul sayang yang dideklamasikan oleh beliau.


Warisan
(Syed Haron/Sudirman)


Di Sini Lahirnya Sebuah Cinta
Yang Murni Abadi Sejati
Di Sini Lahirnya Cita Cita
Bercambah Menjadi Warisan

Andai Ku Terbuang Tak Diterima
Andai Aku Disingkirkan
Kemana Harusku Bawakan
Kemana Harusku Semaikan
Cinta Ini

Bertapak Di Bumi Ini Ku Melangkah
Ke Utara Selatan Timur Dan Barat
Kujejaki

Aku Bukanlah Seorang Perwira
Gagah Menghunus Senjata
Namun Hati Rela Berjuang
Walau Dengan Cara Sendiri
Demi Cinta Ini

Kuingin Kotakan Seribu Janji
Sepanjang Kedewasaan Ini
Kuingin Sampaikan Pesanan
Akulah Penyambung Warisan

Nota Jase :
Dari segi ‘ranking’ lagu patriotik, Lagu 'Warisan' dendangan Sudirman ini menduduki tangga kedua. Indahnya lagu ini adalah kerana ianya persis meluahkan perasan kita sebagai warga negara biasa tetapi begitu bersemangat untuk mengisi kemerdekaan ini dengan sebaiknya. Sememangnya apabila kita mendiami negara yang aman dan makmur lagi maju, tentunya agak sukar bagi kita membuktikan kecintaan terhadap negara ini dengan menghunus senjata menghalau komunis @ penjajah. Lantas apakah lagi yang perlu kita lakukan?

Hebatnya Sudirman pula, kerana sepanjang pengetahuan saya, Allahyarham adalah satu-satunya penyanyi di Malaysia yang mampu menghasilkan satu album penuh memuatkan Lagu-lagu Kemerdekaan & Patriotik dendangan beliau pada tahun 1982 yang berjudul 'Abadi'. Dimana album ini memuatkan Lagu-lagu menarik seperti '30 Ogos', 'Hormatkan Bendera Kita', 'Radio Malaya', 'Bapak' dan sudah tentunya 'Warisan'.

No comments: