Sunday, July 20, 2008

Apabila Bertemu Sahabat Jauh... Pasti Menggamit Memori Lama


Semasa saya dan Lisa berada di Kota Bangkok Ahad lalu, saya dikejutkan oleh SMS dari sahabat saya Ajeem yang mengatakan yang beliau dan keluarga dalam perjalanan ke Kuala Lumpur (nak tanya arah ke Traders Hotel). Alamak... macam mana nak jumpa ni... nasib baik kali ini kursus yang dihadiri Ajeem berlangsung selama seminggu. Dan kami cuma akan pulang ke tanah air pada hari Selasa. Sempatlah berjumpa selepas itu.... Balik dari Bangkok, kami ada agenda dengan Mawi pada hari Rabu. Jadi...sehingga hari Khamis barulah kami dapat berjumpa Ajeem dan Hajar dan anak baru mereka Nazmi (yang lahir 1/4 yang lalu), Naufal (anak sulong) saya dah ketemu tahun lalu.


Pikir punya pikir, teringat saya akan satu restoran yang baru di buka di Taman Melati Utama, Setapak (nampak restoran ni semasa kami makan Satay Kajang Hj Samuri dua minggu lalu). Restoran ini mudah dilihat di MRR2 jika kita menuju ke arah Gombak/Kuantan. Nak mudah lagi... sama lokasinya dengan Restoran Kontroversi Sheila Rusly tuu... tahu kan. Lantaran itu, selepas Maghrib - Khamis lalu, kami pun sampai ke Traders Hotel untuk mengambil mereka sekeluarga. Sudah lama tak jumpa sebenarnya. Meskipun 'parent company' saya dan Ajeem sama tepi beliau bertugas nun jauh di Kuantan. Sebab itu jarang bertemu... Ingat lagi 6-7 tahun lalu semasa saya bertugas di Bangi, tika itu saya selalu 'out station' ke Kerteh (sekarang ni saya cuma out station ke Melaka atau oversea sahaja). Setiap kali bertugas ke Kerteh saya pasti akan singgah di Kuantan. Naik pesawat dari KLIA turun di Kuantan. Jumpa Ajeem makan-makan atau tengok wayang kemudian baru ambil teksi ke Kerteh. Routine ini memang sah memandangkan tiada pesawat MAS yang mendarat di Kerteh. Hahaha.... Lagipun masa tuu... masing-masing tengah single-mingle.


Ooopppssss... mealut pulak, saya sepatutnya cerita pasal Memori Corner yang saya singgah Khamis lalu. Restoran ini baru sebulan lebih di buka. Pemiliknya seorang Chinese Muslim. Jadi halallah makanan di sini. Harga... boleh tahan juga. 4 orang makan dengan 6 menu utama beserta 4 jenis minuman yang kaw-kaw... RM88.88 !!! Tapi yang lebih utama ialah... suasana restoran ini, Cool beb !!! Mengimbau zaman lampau, penuh dengan nostalgia kampung, kakitangan pun boleh di katakan sporting (especially budak yang jaga kaunter tuu... Nama dia Faizal). Jap... ada wi-fi lagi, boileh update blog kat sini. Tak rugi mencuba, betul....

No comments: