Saturday, October 7, 2006

Penjelajahan Dunia 'BMW Art Cars' mendarat di Galeri PETRONAS

Kumpulan BMW telah menjadikan Galeri PETRONAS sebagai persinggahan pertama 1st World Tour of the unique and rare BMW Art Cars Collection.

Pameran ini mempamerkan kereta-kereta BMW yang pernah berfungsi sebagai kereta lumba satu ketika dahulu yang telah direka cipta oleh pereka cipta terkenal dunia seperti Frank Stella (1976), Roy Lichtenstein (1977), Andy Warhol (1979), and Ken Done (1989).

Saya dan Zal telah berkesempatan untuk menjengok Galeri PETRONAS (terletak Aras 3, Suria KLCC) untuk melihat sendiri hasil kerja unik daripada pereka cipta yang diiktiraf dunia dan tidak ternilai harganya pada 17 September 2006 yang lalu. Memang menarik, terpegun dan banyak yang boleh dipelajari.Sebelum ini, ‘skulptur bergerak’ ini cuma mampu dilihat di galeri seni dan muzium sepertiParis Louvre, the Palazzo Grassi di Venice, Powerhouse Museum di Sydney, the Guggenheim Museums di New York and Bilbao sahaja. Pameran di GALERI PETRONAS ini telah berlangsung dari 15 September sehingga 22 Oktober 2006.

Roy Lichtenstein
The BMW Art Car by Roy Lichtenstein, 1977
BMW 320i Group 5 Racing Version
4-Cylinder in-line engine
Twin overhead camshafts
Displacement : 2000 cm3
Power output : 300 bhp
Top speed : 257 km/h

(Roy adalah pelopor kepada Pergerakan Seni Pop Amerika yang berlandaskan kepada tema dan teknik yang lahir daripada budaya kontemporari massa. Untuk hasil seni ini, beliau menggunakan garis hitam lebar, warna ‘bold flat’ dan juga ‘trademark’ beliau “Benday Dots”).

Frank Stella
The BMW Art Car by Frank Stella, 1976
BMW 3.0 CSL
6-Cylinder in-line engine
Twin overhead camshafts
Displacement : 3210 cm3
Power output : 750 bhp
Top speed : 341 km/h

(Frank adalah seorang yang ‘minimalist’ yang percaya bahawa imej dan objek tidak sepatutnta ‘mengacau’ kereta tersebut. Untuk ini beliau menghasilkan seni yang berdasarkan kertas graf dan garis grid).

Andy Warhol
The BMW Art Car by by Andy Warhol, 1979
BMW M1 Group 4 Racing Version
6-Cylinder in-line engine
Twin overhead camshafts
Displacement : 3500 cm3
Power output : 470 bhp
Top speed : 307 km/h

(Menggunakan ‘high-colour-contrast’ & lukisan ‘silk screen’ hasil daripada produk-produk pengguna di pasaran ketika itu. Apa-apapun yang jelas kelihatan ialah sesuatu hasil yang amat abstrak !!!).

Ken Done
The BMW Art Car by by Ken Done, 1989
M3 Group A Racing Version
4-Cylinder in-line engine
Double overhead camshafts
Displacement : 2332 cm3
Power output : 300 bhp
Top speed : 281 km/h

(Ini adalah kombinasi design, ilustrasi, grafik, konsep dan seni komunikasi perniagaan untuk audiens massa, menggunakan ikon-ikon Australia daripada alam seperti burung kakak tua dan ‘parrot fish’ melahirkan).


Zal dan Jase di Galeri PETRONAS

Selepas ini pameran ini akan berlepas ke Singapura, Filipina, Korea, Australia, New Zealand, India, Taiwan, China, Russia and Turki.


Apa yang menambat hati ialah kita dapat melihat bagaimana hasil kerja seni yang unik yang dilukis keatas badan kereta lumba dan mengenalpasti bagaimana seni, rekacipta dan teknologi digandingkan dengan begitu serasi sekali.


Kepada yang berminat, Galeri PETRONAS dibuka dari 10 pg – 5 petang (Selasa – Sabtu) dan 10 pg – 8 malam (Ahad). Galeri PETRONAS ditutup pada hari Isnin. Masuk adalah percuma, jika bernasib baik ada hadiah istimewa menanti pengunjung. Lawatan berpandu pula telah di aturkan jam 11.30 pg – 12.00 tengah hari dan 3.30 – 4.00 petang.