Sunday, May 3, 2009

AIM 16 (4/5) : Tahniah Kepada Para Pemenang

Majlis :
Anugerah Industri Muzik Malaysia ke-16 (AIM 16)
Tarikh :
2 Mei 2009
Tempat :
Dewan Merdeka, PWTC, KL
Siaran Langsung :
NTV7
Pengacara :
Bob Lokman, Adibah Noor, dan Afdlin Shauki
Persembahan :
Misha Omar, Dato' Sheila Majid, Joe Flizzow, M. Nasir, Faizal Tahir, Rossa, Hujan dan Meet Uncle Hussien.



Ini adalah ketiga-tiga Trofi yang dimenangi oleh Dato' Siti Nurhaliza. Nasib baik kami sempat bertemu Saida lantas meminta kebenaran beliau untuk mengambil gambar trofi-trofi ini tanpa kehadiran Dato' Siti sendiri yang kini sedang menunaikan umrah di Mekah. Dato' Siti memenangi Anugerah Persembahan Vokal Wanita Terbaik Di Dalam Lagu (Wanita), Album Pop Etnik Terbaik dan Album Terbaik. Yang saya ralat ialah apabila Dato' Siti kalah di dalam persaingan Lagu Pop Etnik Terbaik kerana saya mengharapkan lagu di Taman Teman memenangi kategori ini. Apa-apa pun segudang tahniah untuk Dato' Siti dari saya.


Janda meletup.... itulah gelaran yang sesuai untuk Nora Danish ketika ini. Saya kira Nora Danish cuma datang untuk memeriahkan majlis kerana beliau bukan penyanyi. Nora datang juga tanpa kehadiran geng-geng Gaia beliau iaitu Farish & Tam. Saya cuma ambil kesempatan untuk bergambar dengan Nora Danish kerana Cute begitu teruja untuk bergambar dengan beliau. Hahaha...


Paus memang betul-betul membuat kejutan. Sama sekali saya tidak menjangkakan yang Aizat akan memenangi kategori Persembahan Vokal Terbaik di Dalam Lagu (Lelaki) dengan Lagu Kita. Mengikut sejarah AIM, kemenangan selalu berpihak kepada Reshmonu apabila dicalonkan dan saya pula mengharapkan agar Bob AF2 memenangi kategori ini kerana saya kira lagu Cinta Terhalang lebih menguji kekuatan dan variasi vokal penyanyi tersebut jika dibandingkan dengan Lagu Kita yang lebih moderate.



Bertuah betul Jutawan Baru si Tomok. Baru saja menang OIAM3 semalam, sudah dipanggil untuk menyampaikan Anugerah di OIAM (sesuatu yang tak mungkin di rasai semasa New Boyz). Tomok datang bersama Aweera dan Esther. Sambil mengambil gambar saya sempat berbisik kepada Tomok agar beliau menggunakan duit kemenangan beliau untuk mengAFUNDI ISMA agar kedua beradik ini dapat mencipta sejarah menjuarai dua rancangan realiti yang berbeza di dalam tahun yang sama !!!


Tahniah Misha Omar !!! Saya sebenarnya tidak kisah Misha menang kategori Album Pop Terbaik. Tetapi untuk tiga lagi kategori lain? Saya ada pilihan lain; antaranya untuk Lagu Pop Terbaik saya memilih lagu Ketentuan - Ramlah Ram. Tetapi malam ini memang malam Misha sebenarnya kerana telah berjaya menggondol 4 Anugerah (lebih 1 dari Dato' Siti !!!). Ucapan saya - Bila nak buka Pendakap Gigi?



Kalau bertemu dengan Resh memang tak saha kalau tak mengambil gambar. Selalunya saya teruja dengan fesyen fusion yang ditampilkan oleh Resh di setiap Anugerah. Beliau tidak kisah menjadi "istimewa" !!! Dan Resh amat mesra dengan fan !!! Untuk Resh... Tahniah kerana berjaya menggondol Anugerah Rakaman Album Terbaik melalui Harapan. Akan Tetapi... Dimanakah boleh di beli album ini? Tidak pernah saya terjumpa di Speedy Video ataupun Music Valley. Adakah ia diterbitkan untuk AIM sahaja? Hmm... macam juga album Arus Qudus Yasin tuu... mana ada di CD Store?

Berikut Adalalah Senarai penuh Penerima Anugerah (Yang dibold - saya SUKA) :

1. Kulit Album Terbaik
Vignes Balasingam/Remain Unknown - Estranged

2. Rakaman Album Terbaik
Harapan - Reshmonu

3. Album Pop Etnik Terbaik
Lentera Timur - Dato' Siti Nurhaliza

4. Album Nasyid Terbaik
Nostalgia Nadamurni - Rabbani

5. Album Hip Hop Terbaik
OK-Malique

6. Video Muzik Terbaik
1000 Tahun (Mahu Hidup) - Butterfingers

7. Susunan Muzik Terbaik Di Dalam Lagu
Pada Cintanya - Dato' Siti Nurhaliza

8. Lagu Bahasa Melayu Terbaik Yang Dipersembahkan Oleh Artis Luar Negara
Ayat-Ayat Cinta -Rossa


9. Persembahan Vokal Berkumpulan Terbaik Di Dalam Lagu
Raihan- Assubhu Bada


10. Lagu Cina Tempatan Terbaik
Man Jiang Hong - Man Jiang Hong

11. Lagu India Tempatan Terbaik
Ethirrpaarakiren - Anbarasan & Anuratha

12. Album Cina Tempatan Terbaik
Will Be Good - Will Ng

13. Abum India Tempatan Terbaik
Ethirpaarkiren - Anbarasan & Anuratha

14. Lagu Pop Etnik Terbaik
Nafas Cahaya - Misha Omar

15. Anugerah Wirama
Habsah Hassan

16. Persembahan Vokal Di Dalam Lagu (Wanita)
Dato' Siti Nurhaliza - Di Taman Teman

17. Lagu Nasyid Terbaik
Bila Nur Melimpah Hati - Rabbani

18. Lagu Hip Hop Terbaik
Mentera Beradu - Malique & M. Nasir


19. Persembahan Vokal Terbaik Di Dalam Lagu (Lelaki)
Aizat - Lagu Kita

20. Album Inggeris Tempatan Terbaik
President - Joe Flizzow

21. Artis Baru Terbaik
Meet Uncle Hussain

22. Lagu Rock Terbaik
Bila Aku Sudah Tiada - Hujan

23. Lagu Pop Terbaik
Cinta Adam & Hawa - Misha Omar

24. Album Rock Terbaik
Hujan - Hujan

25. Album Pop Terbaik
Misha Omar - Misha Omar


26. Lagu Terbaik
Nafas Cahaya - Misha Omar

27. Album Terbaik
Lantera Timur - Dato' Siti Nurhaliza

1 comment:

Wanpetunjuk said...

Salam...Dato' Ct mengunggulinya lagi buat berkali2 nya...Hebat!!!!

Tahniah Dato', semoga Allah terus memberikan Dato' rezeki yang melimpah ruah...dan semoga cepat menimang cahaya mata...