Saturday, January 3, 2009

JASEBOARD MALAY HOT 25 FOR THE YEAR OF 2008

01. BAWA KU TERBANG (THE FABULOUS CATS)
Saya tak tahu cita rasa orang lain tetapi bagi saya inilah 'Song of The Year' bagi Lagu Melayu untuk tahun 2008. Paduan suara 3 orang untuk lagu ini; nyanyian & rap memang 'ngam habis'. Cat Farish, tonggak utama TFC memang bijak melahirkan lagu-lagu catchy semenjak RuffEdge lagi. Di tambah pula dengan suara Adeep yang merdu. This song is so, so REAL !!!

02. HANYA KAU YANG MAMPU (AIZAT AF5)
Ini adalah bukti kepada sikap tidak prejudis dan keterbukaan saya. Terus terang saya katakan saya memang tidak menggemari Aizat. Tetapi lagu ciptaan ahli kumpulan Kerispatih ini memang hebat dan berhantu. Lagu cintan cintun ini memang terasa keindonesiaannya tetapi memang layak dinobatkan di tempat kedua.

03. BILA NAK SAKSI (SPIDER)
Sekali sekala memang Spider mampu melahirkan lagu balada yang tangkap syahdu. Ini buktinya. Lirik ciptaan Allahyarham Loloq ini nampak bersahaja tetapi amat mendalam sekali maksudnya. Boleh jadi lagu tema cinta.

04. PAGI YANG GELAP (HUJAN)
Ramai yang mengatakan lagu ini ntah apa-apa. Liriknya ntah apa-apa. Tetapi melodinya cukup santai yang menyebabkan bila kita mendengarnya tidak akan merasa jemu.... "Pagi yang gelap, kini sudah terang, aku adikmu dan engkau abang...." Apa yang hendak cuba disampaikaan oleh Hujan?

05. SAKSI (RABBANI & MAWI AF3)
Satu-satunya lagu Nasyid yang berjaya menambat jiwa saya untuk tahun 2008 ini. Lagu ini ada unsur-unsur Aduh Saliha terutamanya di bahagian Mawi sahut-menyahut dengan Ustaz Asri. Bukan sahaja melodinya catchy tetapi ia juga sebuah lagu yang berkualiti jika tidak masakan dinobatkan sebagai Juara NMI TV1 lewat tahun 2008.

06. CHANTEK (ALTIMET FEAT ADEEB OF FABULOUS CATS)
Ini juga lagu Indon. Cuma dahulu ia sebuah lagu R&B perlahan. Kini telah urbankan lagi dengan tambahan Rap oleh Altimet. Bila part nyanyi di beri pada Adeeb. Tidak syak lagi ia sebuah kolaborasi yang hebat dan memberangsangkan. Mudah sahaja lagu ini cantik secantik judulnya.

07. KU MERINDU (SHAH FEAT MAN KIDAL & ELLA)
Kalau orang tanya saya saya akan kata ini lagu syok sendiri. Ye lah... Shah yang banyak duit, laburkan duit untuk buat album dengan mengundang pemuzik dan penyanyi hebat untuk menjayakan album beliau. Sesungguhnya lagu ini menjadi amat menarik kerana digandingkan dengan Ella. YES... this song is a very Ella. Soalan saya... bila Ellah nak lahirkan album baru?

08. TANPA (SIXTH SENSE)
Pertama kali saya mendengar lagu ini semasa melayari blog Hidayat. Tak sangka pula melekat di jiwa saya. Tetapi saya agak kecewa kerana bila dengar live semasa Semi Final MuzikMuzik tempoh hari kerana nyanyian Adi tidak mencapai tahap piawai saya. Meskipun begitu saya tetap suka akan hasil kreatif lagu ini.

09. TRILOGI CINTA (SALEEM)
Lagu Penjara. Lagu Penyesalan. Lagu Syahdu. Dengan suara serak-serak basah Saleem, lagu ini menjadi lebih merdu. Pencipta lagu ini masih samar. Saya yang telah lama meminati suara Saleem memang tidak teragak-agak lagi memiliki CD beliau yang mengandungi lagu ini.Bila lagi Saleem nak keluarkan CD yang memiliki semua lagu baru?

10. JANGAN BILANG TIDAK (RAFFI AHMAD & AYUSINTA)
Saya namakan ini Lagu Korea. Terima Kasih kepada Arnie yang meperkenalkan saya dengan lagu ini ketika Trip ke Korea tempoh hari. Yang menariknya kedua-kedua penyanyi lagu ini adalah pelakon. Itulah yang dikatakan Bukan Bintang Biasa.

11. ADA UNTUKMU (NUBHAN AF6)
Lagu Taj Mahal. Ramai yang meminati lagu ini termasuk saya. Suara Nubby seperti mendayu dayu denga penuh kesedihan dan kepayahan. Itulah kelebihan Nubby.

12. DIBIUS CINTA (MELLY GOESLOW & YUSRY KRU)
Saya seperti dibius ketika pertama kali mendengar lagu ini di corong radio satu ketika dahulu. Macam tak percaya sahaja Yusry boleh berduet dengan Melly. Dan Melly seperti selalu akan melahirkan lagu cinta sentimental yang amat menggetar jiwa. Kalau menonton Cicak Man : Planet Hitam pasti akan faham kenapa tajuknya Dibius...

13. BURONAN CINTA (THE LIMA GANGSTARZ1)
14. AKU LEBIH TAHU (MILA AF5)
15. KETAHUAN (MATTA)
16. YANG PERNAH (ESTRANGE)
17. TEMAN TERULUNG (ANUAR ZAIN)
18. SAYANG SAYANG (ALIFF AZIZ)
19. LAGU UNTUKMU (MEET UNCLE HUSSAIN)
20. AYAT-AYAT CINTA (ROSSA)
21. DOA DALAM LAGU (MAWI AF3 & HELIZA AF5)
22. BUKTI (FIQ MENTOR2)
23. MENJAGA HATI (YOVIE & NUNO)
24. TERIMA KASIH CINTA (AFGHAN)
25. PANAHAN ASMARA (TOI AF6)

No comments: