Sunday, August 25, 2013

Amanat Kebayan Marimba

Barisan pelakon kanak-kanak bersama pengarah Geehan Kadir yang menjayakan Teater Bangsawan Amanat Kebayan Marimba semalam
Afiq Pilih Kasih 2 yang telah 'di interview' secara tidak rasmi oleh kami bertiga... sambil menikmati jamuan usai pementasan. Itulah menariknya jika membeli tiket premier !!!
Pujia-Pujian

Begitulah judulnya Teater Bangsawan Kanak-Kanak yang telah dipentaskan di Panggung Bandaraya Kuala Lumpur semalam (pementasan sebenarnya telah bermula sejak jumaat malam lagi) oleh Grup Teater Artis Kreatif (GERAK) Kuala Lumpur. Bangsawan karya Roydy Rokidy dan di arahkan oleh Geehan Kadir ini menampilkan pelakon kanak-kanak yang saya kira amat berbakat dan berpotensi untuk diketengahkan secara serius terutamanya Adik Muhammad Syareel Mustapah (Bagong), Adik Nor Farhana Izzati Kamaruzlan (Gergasi Kenit) & Adik Nor Aliah Mohd Nor Ilham (Gergasi Bagak). 

Namun begitu pujian harus diberikan kepada Afiq Pilih Kasih 2 yang telah berjaya menghidupkan suasana dan menyelamatkan keadaan dalam situasi tertentu dengan menanpilkan aksi mantap sebagai Tauke Panggung menskipun ini adalah penampilan sulong beliau dengan watak tersebut. Jenaka bersahaja, aksi lelucon dan daya kreativiti yang tinggi adalah aset utama untuk beliau bergerak dengan lebih maju di dalam industri hiburan tanah air. Syabas Afiq !!!

Sinopsis

Amanat Kebayan Marimba berkisar tentang lima orang kanak-kanak yang terdiri dari Putera Muda Azaldin, Demang & Bagong dari perguruan silat yang sama kemudian bertemu dengan adik beradik Tengku Zainal Alam dan Tengku Ratna Dewi yang kehilangan ayahanda dan bonda mereka. Lima sahabat ini kemudian mengembara mencari penyelesaian keatas malapetaka yang menimpa kedua negeri mereka yaitu kehilangan semua orang dewasa secara tiba-tiba. 

Tengku Ratna Dewi kemudian memberitahu sahabat-sahabatnya yang keadaan meruncing tersebut adalah angkara Gergasi 3 Beradik iaitu Gergasi Bagak, Gergasi Kerempeng dan Gergasi Kenit yang sebenarnya telah menculik semua orang dewasa untuk dijadikan makanan mereka. Dalam kembara yang sama, mereka juga telah berjaya menyelamatkan Kebayan Marimba yang dahulunya adalah penjaga kepada ketiga-tiga gergasi tadi yang mana telah dikhianati oleh gergasi tiga beradik tadi. Kebayan Rimba akhirnya telah memberikan amanat kepada kanak-kanak lima sahabat tadi bagaimana untuk menamatkan riwayat ketiga-tiga gergasi tadi. Akhirnya semua gergasi dapat ditewaskan dengan menggunakan buluh runcing yang ditusuk di telapak kaki.

Seperti biasa, dalam kebanyakan Bangsawan babak terakhir tentulah di balai rongsri istana di mana tentunya baginda sultan akan membuat perkhabaran gembira. Jika ingin tahu apakah perkhabaran tersebut, anda masih sempat lagi menyaksikan pementasan terakhir malam ini.

Sebelum saya terlupa, pujian juga haris diberikan kepada kareografer untuk tarian Sri Taulang Tiga yang menampil gerak tari yang amat mengasyikan. Begitu juga dengan gandungan 'Saiful and The Gang' yang menampilkan 'set dan props' yang saya kira amat menakjubkan jika di bandingkan dengan teater bangsawan yang saya tonton sebelum ini di pentas yang sama.

Maklum Balas untuk JKKN dan Panggung Bandaraya dan Produksi 

  • Sila atasi masalah pembesar suara untuk pementasan malam ini. Tauke Panggung perlu diberi 'clip mike'. Pasangan Penyanyi 'Extra Turn' yang pertama juga mengalami masalah pembesar suara tidak berfungsi.                                                                  
  • Saya cadangkan agar sediakan surau untuk pengunjung menyempurnakan Solat Maghrib (mahupun Solat Asar jika datang awal untuk memeriahkan Bazaar Seni); jauh juga kami hendak manapak ke Masjid Jame' Kuala Lumpur untuk menunaikan ibadah.


No comments: