Wednesday, November 15, 2006

Apakah Top 5 Lagu2 Raya World Gang?

Masih di bulan Syawal 1427H, rasanya masih belum terlambat untuk mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Fitri, semoga ibadah puasa yang kita jalani sebulan yang lalu diterima Allah. Seperti kata bait-bait lagu “Beraya Di Desa” dendangan Azlina Aziz, ‘kita beraya selama sebulan’, jadi masih ada seminggu lebih lagi bulan Syawal ini. Sebetulnya, saya juga baru menyambut ‘Hari Raya’ untuk Puasa Sunat 6 hari di bulan Syawal Jumaat yang lalu.

Persis terhutang sesuatu pula dengan World Gang, masih ingat lagi selepas semua pulang kembali ke Ibu Kota dan mula bekerja, saya ada meminta senarai Lagu Hari Raya Top 5 dari semua WG; siap tulis kat e-mel ‘jangan gagalkan rancangan saya’. Sampai hari ini baru saya mampu untuk mengemaskinikan blog dan memasukkan ‘posting’ berkenaan tajuk ini.

Memang bayak lagu raya klasik, lagu klasik yang dinyanyikan semula dan lagu-lagu ciptaan terbaru dan juga berbagai rentak kini (ada rap, ada world music ada juga lagu porpular yang diubah lirik). Ada banyak juga yang melekat di hati kita, ada juga yang bakal dilupakan pada tahun hadapan. Berikut saya senaraikan Lagu-lagu Raya Top 5 bagi WG :

Dimulakan dengan JaseMario :

1. Pulanglah (Aishah)
2. Sesuci Lebaran (Siti Nurhaliza)
3. Satu Hari Di Hari Raya (M. Nasir)
4. Lebaran Ini (Raihan, NowSeeHeart, Ajai & Rem)
5. Ayah… Aku Rindu Padamu (Mawi)

Lagu Pulanglah telah menjadi kegemaran saya semenjak ia kali pertama dihasilkan oleh Adam Ahmad dalam tahun 1990. Sekali dengar terus meresap kejiwa, memang benar ia sebuah lagu sedih dan pada hari raya kita patut bergembira tetapi iramanya, lirik dan suara Aishah memang tiada tandingan !!! Dan Pulanglah akan terus melekat di hati saya... adakah lagi lagu semerdu ini bisa dihasilkan?

Beralih pula kepada Cute :

1. Satu Hari Di Hari Raya (M. Nasir)
2. Ayah… Aku Rindu Padamu (Mawi)
3. Menjelang Hari Raya (D.J Dave)
4. Sesuci Lebaran (Siti Nurhaliza)
5. Tak Punya Siapa (Ina Naim)

Lagu M Nasir, Siti & Mawi seperti dalam senarai saya. Tetapi, hebat juga penangan Ina Naim pada Cute, hingga berjaya menduduki tempat kelima. Tidak dinafikan lagu ini memang ‘catchy’ dan saya rasa ia mudah dinyanyikan memandangkan Ina pun masih bertatih di arena seni suara. Bravo Ina !!! Tentunya tak rugi Muaz bagi percuma CD Raya Hijjaz Records pada Cute kan. Dan… patutlah Cute bengang semacam bila Rahim Maarof langsung tak hafal lirik lagu Menjelang Hari Raya… rupa-rupanya salah satu dari lagu kegemaran Cute.

Kita singgah pula di villa Chotto

1. 1 Syawal (4U2C)
2. Lebaran Ini (Raihan, NowSeeHeart, Ajai & Rem)
3. Satu Hari Di Hari Raya (M. Nasir)
4. Suasana Hari Raya (Anuar & Ellina)
5. Aku Ingin Pulang – Ebiet G Ade (Lagu Latar Iklan Raya PETRONAS 2006)

Mesej untuk Chot, setahu saya lagu Pak Ebiet - Aku Ingin Pulang ini BUKAN LAGU RAYA Cik Adik ooiii…. Inilah yang dikatakan terkena tempias iklan raya yang hebat. Syabas Leo Burnett dan PETRONAS. Lebaran Ini yang asalnya sebuah lagu nasyid (Kumpulan Zikr?), memang begitu komersial bila dinyanyikan semula oleh gabungan Raihan, NSH, Si Duda Ajai & Bujangan Rem !!! 1 Syawal 4U2C?? Macam tak percaya saja…J

Mus D’Lexcam

1. Ayah… Aku Rindu Padamu (Mawi)
2. Ku Pohon Restu Ayah Bonda (Mawi)
3. Selamat Hari Raya (Sanisah Huri)
4. Sesuci Lebaran (Siti Nurhaliza)
5. Seloka Hari Raya (Hail Amir & Uji Rashid)

Mus…. Memang dasar Lunatik Mawi… ahaks… kalau tahun depan Mawi rakam lagu raya lagi saya pasti ia juga akan tersenarai… ahaks. Walaubagaimanapun… Lagu “Ayah…” juga ada dalam senarai saya. Satu lagi lagu syahdu yang sedih di pagi raya… Alahai. Sementara Lagu Hail/Uji… masih segar sehingga kini. Siapakah yang Mus nak ikut balik di pagi raya?

Bagaimanapula dengan Konabaring?

1. 1 Syawal (4U2C)
2. Selamat Hari Raya (Saloma)
3. Rindu Serindu-Rindunya (Along Spoon)
4. Lagu Raya Ahmad Busu Versi La Obe
5. Halaman Asmara (Awie & Ziana Zain)

Zeyhey ini lagi sorang..... Lagu Rindu Serindunya ini lagu Tema Cinta korang berdua laaa.... bukannya lagu raya.... dah lah tuu... lagu saduran La Obe pun masuk senarai... kelakar sungguh. Saya masih ingat akan fakta ini, lagu La Obe dari dialek Boyan (ramai di Singapura & Pulau Pinang) ini dirakamkan sekitar tahun 60an rasaya... percaya atau tidak pernah disenaraikan dalam carta lagu-lagu porpular di radio german !!! Tidak ku sangka.... Chott dan Zey... masing-masing meminati AC DiSini... Kwang, kwang, kwang !!!

Tidak lupa juga ngan Mirose :

1. Halaman Asmara (Awie & Ziana Zain)
2. Selamat Hari Raya (Fazidah Joned)
3. Pulanglah (Aishah)
4. Lebaran Ini (Raihan, NowSeeHeart, Ajai & Rem)
5. Kain Pelikat (Anuar & Ellina)

Pulanglah & Lebaran Ini seperti juga di senarai saya. Halaman Asmara… Hmmmm…. “I am very curious” Ahaks… Zey suka, Rose pun suka. Tapi lagu raya berentak pop dalam filem Sembilu II ini memang BEST. Alamak…. Mirose… kenapa Kain Pelikat??? Naper… ‘seseorang tuh’ suka pakai Kain Batik kat rumah ker?


SpiderX

1. Pulanglah (Aishah)
2. Dendang Perantau (P. Ramlee)
3. Kurniaan Di Hari Raya (Feminin)
4. Halaman Asmara (Awie & Ziana Zain)
5. Sepasang Kurung Biru (Khairil Johari Johar)

SpedeX... Hmmm.... Tangga teratas... sama seperti saya. Kehadiran lagu klasik P. Ramlee sebenarnya membanggakan saya. Dan Sepasang Kurung Biru… membuatkan saya teringatkan seorang gadis yang saya kenali kita berumur lewat belasan tahun yang juga meminati lagu ini….. aah… kenangan tak bias dilupakan. Kurinaan Aidil Fitri? Memang sah nak lawan 4U2C nii…

No comments: