Sunday, February 6, 2011

Saya Telah Merentasi Garisan Khatulistiwa !



Ada banyak impian penjelajahan yang tertanam dalam diri saya sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Ada yang telah dicapai ada juga yang masih dalam mimpi tidak kurang juga yang menjadi igauan saban tahun. Sesungguhnya, saya telah sampai ke hujung selatan Benua Asia di Tanjung Piai Johor, menjelajah hingga ke 'Tip of Borneo' di Tanjung Simpang Mengayau, Kudat, Sabah. Memanjat 'Story Bridge' di Brisbane, Merentas Laut Sulu dengan bot penambang dari Nunukan ke Tawau, melihat gajah mandi di Sri Lanka, menjalani tugas luar kawasan di Iraq dan berbagai lagi aktiviti mencabar dan separa mencabar.

Lewat 29 Januari 2011 yang baru lalu, satu lagi pencapaian peribadi saya untuk 'Salam Benua' tercipta dimana saya telah berjaya merentasi Garisan Khatulistiwa di atas tanah. Dimana idea saat akhir Lisa telah membawa saya, Lisa dan Angah untuk memijak bumi Bonjol, Sumatera Barat setelah hampir 1 1/2 jam menaiki kereta melalui jalan seribu liku dari Bukittinggi bersama pemandu pelancong kami 'Bung Jupri'. Kenangan ini lebih manis kerana ia tiba dua minggu awal daripada perancangan sebenar!

Tanah Bonjol bukan hanya terkenal nagi mereka yang berhenti dan melepasi Garisan Khatulistiwa secara fizikal tetapi di sini juga letaknya Muzium Imam Bonjol yang terkenal sebagai salaha seorang daripada Pahlawan di Indonesia. Jadi sebenarnya lawatan ini menjadi dua dalam satu.

Jika ingin menikmati nikmat ini, saya kira jika anda melancong ke Padang/Bukittinggi selain daripada sibuk membeli belah di Pasar Atas, boleh juga bertanyakan Agensi Pelancongan anda untuk melencong ke sini untuk lebih kurang 3 jam !!!


6 comments:

AieSha said...

aduh.. teringin nak ke sana...

Siti Payung said...

Indah..best..bahagia..

JaseMario said...

Aie.. boleh aja... tunggu tiket air asia promo lagi. Huhuhu.

JaseMario said...

Hafidz... TQ !

Unknown said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Kami memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

Anonymous said...

off white outlet
supreme clothing
goyard
supreme
fear of god outlet
curry 9
golden goose
jordan shoes
bape outlet
goyard handbags